KEEP YOUR DREAM ALIVE

MASTERPLAN (2015)
MASTERPLAN - KEEP YOUR DREAM ALIVE

Een uur livemuziek van Masterplan, opgenomen tijdens het Monsters Of Rock festival in Tsjechië in 2013, vormt de hoofdmoot van deze eerste live-cd annex dvd van de groep rond ex-Helloween-gitarist Roland Grapow. Verder staat er een half uur liveshow op, opgenomen tijdens Wacken Open Air 2014, aangevuld met korte stukjes van concerten in Azië en Atlanta (VS). De dvd wordt gecompleteerd met de vijf officiële video’s die de band ooit opnam. De heldere (achtergrond)stem van Grapow is bij het Wacken-concert veel beter te horen dan in het uur Monsters Of Rock. Opvallend is dat van de veertien songs in Tsjechië er maar liefst zeven van het gelijknamige debuutalbum (2003) afkomstig zijn. Een enthousiast publiek ziet vijf zeer goede muzikanten vlekkeloze uitvoeringen spelen van de naar mijn smaak meest aansprekende nummers die Masterplan ooit heeft opgenomen, waarbij de Zweedse zanger Rick Altzi verrassend dicht bij zijn voorganger Jorn Lande komt. Bassist Jari Kainulainen (onder meer ex-Stratovarius) hoef je niets meer uit te leggen en toetsenist van het eerste uur Axel Mackenrott zorgt voor de nodige opsmuk, maar komt nooit aan een hoofdrol toe. Dat houdt in dat Masterplan toch duidelijk thuishoort in de categorie melodieuze metal. Het fenomeen op de drums heet Martin Škaroupka, een Tsjech die een betonnen fundament neerlegt, waarop de overige leden met gerust hart kunnen bouwen. De 56-jarige Grapow is een begenadigd gitarist die in zijn solo’s de nadruk legt op een warm gitaargeluid en het melodieuze aspect verkiest boven pure snelheid. Met de sobere maar zeer degelijke podiumpresentatie zonder grote schermen of met andere extra’s, biedt de dvd een soort van ‘the best of live’. Voor de liefhebbers is deze uitgave een zeer aantrekkelijk pakketje.