Kevin Cummings is zelf muzikant; hij heeft een master’s degree in muziektheorie en zo’n twintig jaar ervaring op het gebied van muziek. Hij schrijft kamermuziek, kerkmuziek en popsongs en is daarnaast niet alleen, zoals hij zelf aangeeft, een ‘progressive rock nerd’, maar vooral een grote fan van Kansas. Hij schreef Kansas, On Track…Every Album, Every Song met behulp van voormalige en huidige bandleden, sleutelfiguren in de historie van de band en uiteraard zijn eigen commentaren. Album voor album worden de songs een voor een uitgelicht, geanalyseerd en beschreven, zowel muzikaal als tekstueel. Cummings gaat daarin, zeker bij de eerste albums, uitermate gedetailleerd te werk. Hij beschrijft ook de verhuizing van Topeka naar Atlanta, hoe vroeg Kerry Livgren al geïnspireerd raakte door religie, de moeilijke periode die de band doormaakte toen de tweede bezetting met John Elefante geen standhield, hoe het in 1985 tot een halve reünie kwam met als resultaat het album Power (1986) en hoe vervolgens de band ‘ghost town’ Neosho Falls (Kansas) als plaats en inspiratie koos voor In The Spirit Of Things (1988). Hoe de veeleisende producer Bob Ezrin op het laatst werd gedwongen af te haken en hoe diverse nummers op dit album door schrijvers ‘van buiten’ werden aangeleverd. Hij beschrijft de turbulente periode in begin jaren negentig, waarbij na een tournee door Duitsland in de originele bezetting eerst bassist Dave Hope de band verliet – hij werd vervangen door Billy Greer - gevolgd door Livgren. Die laatste werd vervangen door Steve Morse, die op zijn beurt eind 1991 ook opstapte. De stemproblemen die Steve Walsh had toen Live At The Whisky werd opgenomen in 1992 zijn genoegzaam bekend, maar met toetsenist Greg Robert en de zeer goed gekozen toevoeging van violist David Ragsdale kon de band toch verder. Zo strompelde de band – zonder Robert - door naar Freaks Of Nature (1995) en men kreeg eindelijk weer meer succes met Always Never The Same (1998). De beschrijvingen gaan verder onder vermelding van de aanhoudende weigering van Walsh om nieuw materiaal aan te leveren en zijn toenemende desinteresse voor liveshows. Cummings vertelt waarom toch Somewhere To Elsewhere (2000) tot stand kwam, waarvoor Livgren alle songs aanleverde. Hij belicht de dvd Device-Voice-Drum (2003) en hoe de band Native Window tot stand kwam. Het opstappen van Steve Walsh passeert de revue, de weg naar hernieuwd succes met een nieuwe bezetting tot en met het laatste album The Abscense Of Presence (2020). Cummings beschrijft alle releases in dit boek, de hoesontwerpen en door wie en waar de songs zijn opgenomen. Kortom: als je in huid van Kansas wilt kruipen, dan biedt dit boek heel veel achtergrondinformatie.