JUKEBOX

THOMPSON, CHRIS (2015)
CHRIS THOMPSON - JUKEBOX

Chris Thompson is maar liefst veertig jaar actief als zanger. Hij is bij de lezers van iO Pages vooral bekend als frontman van Manfred Mann’s Earth Band (MMEB). Ik zou hem echter tekort doen als ik niet zou vermelden dat hij niet alleen succesvol is als soloartiest, maar dat zijn stem ook te horen is op War Of The Worlds (1978) van Jeff Wayne en op albums van The Alan Parsons Project en Steve Hackett. Op dit lange dubbelalbum komen vanwege de rechten, de meeste MMEB-nummers van een vrij recente liveregistratie uit Berlijn (2011) en daar heeft Thompsons stem aanzienlijk minder bereik en energie dan enkele decennia geleden. De teloorgang van zijn stemgeluid is hier en daar zo overduidelijk dat ik bijna geneigd ben de zangkwaliteit, vooral op die liveopnamen, gênant te vinden. Zeker de oudere nummers staan als een huis, maar die vallen in de categorie rock of pop, want van progressieve muziek is amper sprake op Jukebox, The Ultimate Collection. De openingstrack is een schitterend en aanstekelijk poprocknummer van zijn laatste album. Gedurende deze lange compilatie is het voortdurend schakelen tussen redelijk recent en (heel) oud werk. Op deze cd prijkt ook een mooie versie van Redemption Song, maar van de meeste andere nummers van MMEB had ik liever de originele studioversie gehoord. Dit in tegenstelling tot Chris Thompson zelf die de hier gepresenteerde versies beter vindt… Deze verzamelaar biedt een prachtig overzicht van ’s mans rijke en gevarieerde loopbaan, maar is eigenlijk uitsluitend geschikt voor liefhebbers die slechts weinig van Thompson in huis hebben.