JtR1888

MAGORIA (2019)
MAGORIA - JtR1888

D-Day, de nieuwe plaat van Knight Area lag nog maar net in de schappen of het project van gitarist Mark Bogert onder de naam Magoria ging op 9 november 2019 in première. JTR is een dubbelalbum gewijd aan de mysterieuze seriemoordenaar Jack The Ripper, die in 1888 op brute wijze een aantal prostituees in Whitechapel (Londen) om het leven bracht. Als uitgangspunt heeft Bogert de ‘Royal Conspiracy Theory’ genomen om het verhaal nog interessanter te maken. Naast belangrijke hulp van bandmaat Peter Vink, die uiteraard ook de bassist van Magoria is, spelen Koen Stam (toetsen), Bart Hennephof (gitaar) en Harmen Kieboom (drums) mee, terwijl toetsenist Cleem Determeijer (ex-Finch) een gastrol vervult op piano. De indrukwekkende orkestrale arrangementen zijn van Matthijs Kieboom. Het verhaal wordt vertolkt door maar liefs negen vocalisten onder wie zanger Jan Willem Ketelaers (Knight Area), maar ook bijvoorbeeld Rodney Blaze (Ayreon, Star One) en Maria Catharina (Valentine). Rustige stukjes met strijkinstrumenten en ingetogen passages met nagenoeg alleen pianobegeleiding worden afgewisseld met stevige stukken waarin de vocalisten behoorlijk van leer trekken en de muzikanten zich in het progmetalgenre begeven. Natuurlijk speelt Mark Bogert de sterren van de hemel en het geheel zit meer dan uitstekend in elkaar. Vanzelfsprekend zijn er parallellen met bijvoorbeeld Ayreon en in mindere mate met Avantasia, terwijl koorpassages herinneren aan Nightwish. Origineel zijn in deze tijd is immers nagenoeg onmogelijk. Visueel moet dit een enorm spektakel opleveren, dus ik hoop dat er ooit een dvd van zal worden uitgebracht. Muzikaal horen we bombast versus melancholie en tekstueel de angst versus de bevrijding. In dit machtige epos over de beruchte seriemoordenaar wiens identiteit nooit opgehelderd werd, is deze krachttoer van Mark Bogert van droom tot werkelijkheid geworden. De drie jaar noeste arbeid heeft zijn vruchten afgeworpen, want het resultaat mag dan tal van déjà vu-momentjes kennen, het is een magistraal album geworden.