INNUENDO

AMBERIAN DAWN (2015)
AMBERIAN DAWN - INNUENDO

De Finse band Amberian Dawn is bezig zich in de top van de symfonische female fronted metal te nestelen. Met zangeres Päivi ‘Capri’ Virkkunen, die tevens de teksten schrijft, heeft de band in 2012 een formidabele frontvrouw in huis gehaald die er ook als verschijning mag zijn. De tien nieuwe stukken op Innuendo − en enkele bonustracks afhankelijk van de uitgave die je aanschaft − zijn alle gecomponeerd door gitarist-toetsenist Tuomas Seppälä. Deze door onder anderen Vangelis en Jean Michel Jarre beïnvloede muzikant heeft toegankelijke, maar toch uitdagende songs geschreven. Sommige overgangen en zeker de arrangementen verraden een klassieke scholing en het feit dat Seppälä al op zijn zesde Für Elise op een Steinway & Sons-piano kon spelen is daar een bewijs van. Zijn solo’s komen dicht in de buurt van de synthsolo’s van toetsenman Jens Johansson (Stratovarius). De krachtige stem van Capri doet mij geregeld denken aan die van ex-Kayak frontvrouw Cindy Oudshoorn. Capri heeft echter een groter bereik en zeker zo veel expressie. De muziek heeft soms ook wel wat weg van Kayak in Angelique, terwijl ook Delain en Nightwish als referentie zouden kunnen dienen. Klassieke invloeden te over en al behoort Amberian Dawn tot het metalgenre, de nadruk ligt toch duidelijk op melodieus en symfonisch. Het is dat iO Pages vooral progressieve muziek koestert, anders had deze zeer solide productie van de bekende producer Mikko Karmila minimaal een ‘tip’ gekregen. Ik vind Innuendo een uitstekend en evenwichtig album, een parel in het genre. De Finse muziekindustrie heeft er een sterke troefkaart bij!