AN INNOCENT CHALLENGE

LIVERANI, DANIELE (2016)
LIVERANI, DANIELE - AN INNOCENT CHALLENGE

Het als download uitgebrachte album An Innocent Challenge is totaal anders dan wat je van heavy progrocker Daniele Liverani zou verwachten. Klaarblijkelijk kan deze Italiaanse componist-gitarist veel meer dan subliem gitaar spelen. Hij noemt het album ‘een onschuldige uitdaging’, maar Liverani tracht met dit pianoconcert in de voetsporen te treden van de klassieke meesters en dat zou ik eerder een enorme uitdaging noemen, een met het risico jezelf te kijk te zetten. Liverani heeft echter behoorlijk wat in zijn mars en aan zijn piano- en overig toetsenspel valt niet veel af te dingen. Vooral zijn rechterhand doet niet onder voor die van Keith Emerson, Rick Wakeman of Jordan Rudess (Dream Theater). Liverani kreeg klassieke pianoles vanaf zijn zesde en dat is overduidelijk te horen in de muziek die hij de afgelopen twee jaar componeerde: een klassieke excursie met een modern geluid. Hij gebruikt namelijk een orkest, een vleugel maar ook beperkte elektronische keyboards. Veel snelle loopjes en toonladderachtige uitspattingen, maar met Andante en Adagio kom je ook in rustiger vaarwater. De mooiste melodieën zijn te vinden in het vierde deel van dit pianoconcert in D-mineur. Je kunt zo’n 35 minuten genieten van Liverani die naast een ode aan de klassieke grootmeesters zijn fans van gitaar georiënteerde muziek verrast met een afgewogen neoklassiek pianoconcert. Je moet het maar durven, maar wat mij betreft is deze poging geslaagd en het zal ook liefhebbers van melodieuze, lichtvoetige klassieke muziek zeker aanspreken.