IMMORTAL

CATLEY, BOB (2008)
BOB CATLEY - IMMORTAL

Is Bob Catley inderdaad onsterfelijk? Catley, die vooral bekend is als zanger van Magnum, maar ook van Hard Rain en tal van gastrollen die hij de laatste jaren met grote regelmaat vervulde bij anderen, lijkt inderdaad niet stuk te krijgen. Het schitterende artwork van Rodney Matthews zet de toon en Catley vond dit keer de van Allen/Lande bekende gitarist, toetsenist en songschrijver Magnus Karlsson bereid om de composities voor Immortal te schrijven. Dennis Ward tekende voor de productie en speelde onder meer gitaar en bas. Uwe Reitenauer voegde nog wat gitaarpartijen toe, Dirk 'Elegy' Bruinenberg hanteerde de drumstokken en Karlsson bemoeide zich met de toetsen. Het resultaat van deze samenwerking is een twaalftal prima en pakkende, melodieuze rocksongs in de bekende Magnum-AOR-stijl. Heerlijke nummers, smaakvol en degelijk spel en technisch uitstekende, vaak tweestemmig opgenomen zang. Zoals op het laatste livealbum van Magnum al te horen was, boet de stem van de nu 61-jarige Catley wel behoorlijk aan kracht in, maar de herkenbaarheid en de kwaliteit blijven gelukkig overeind. Vandaar dat dit zesde (!) soloalbum toch als een zeer geslaagd album de boeken in kan. Muzikaal voegt het weliswaar niet zo veel toe aan het omvangrijke oeuvre in dit genre, maar voor liefhebbers van Catley, Magnum en Hard Rain is dit een verplichte aanschaf, terwijl zij die aarzelen zich maar eens op het internet moeten begeven om te luisteren naar enkele songs van dit consistente album. Naar mijn smaak is Immortal een van de beste platen die Bob Catley ooit heeft uitgebracht.