ILLUSIONS

DEANMOORE (2015)
DEANMOORE - ILLUSIONS

Deanmoore is een trio uit Lichtenvoorde dat met Illusions zijn vierde ep uitbrengt. Het feit dat Jochem Jacobs (Textures) de mix en mastering deed, geeft al een beetje aan in welke richting de muziek gaat. Als je dan ook nog weet dat het trio bestaat uit drummer Roel Stoltenborg, bassist Harmen Stortelder en gitarist-zanger Nils Wiegerinck, dan kun je al vermoeden dat een van de inspiratiebronnen Rush geweest moet zijn. Dat is ook wel enigszins het geval, maar dan moet je vooral denken aan de eerste albums van dit illustere Canadese trio. Ook lijkt de wat schreeuwerige en geregeld overstuurde zang van Wiegerinck in de verste verte niet op die van Geddy Lee en heeft de bas van Stortelder veel meer een ondersteunende rol. Als ik lees dat de heren zichzelf omschrijven als een progrocktrio dan mis ik toch vooral de toetsen en de term metal, want progmetal zou ik een betere omschrijving vinden. De muziek doet me zo nu en dan aan bands als Tiles en Primus denken en zeker ook aan de Nederlandse band Textures. Drummer Stoltenborg heeft zijn zaakjes goed voor elkaar in deze vijf composities die samen goed zijn voor een halfuur muziek. De zang ligt mij persoonlijk minder behalve in de rustiger stukken; als symfo- en progliefhebbers hebben we doorgaans nu eenmaal niet veel op met grunts en geschreeuw. Als alternatief zouden Taurus-pedalen, een toetsenist of een tweede gitarist goede opties zijn, zodat de klankleur van de gitaren wat meer variatie krijgt. Talent genoeg, maar er moet nog wel wat geschaafd worden.