ILLUSION OF TRUTH

CONDITION RED (2016)
CONDITION RED - ILLUSION OF TRUTH

Lars Eric Mattsson is niet alleen een uitstekend muzikant met een indrukwekkend aantal albums op zijn naam; hij is tevens president van het Lion Music-label. Twaalf jaar na Condition Red II (iO49) heeft Mattsson weer een aantal muzikanten geselecteerd om daarmee een zeer consistent album te maken. Het karakteristieke, zwiepende gitaargeluid van Mattsson heerst over de tien nummers, maar de speelstijl, de gebruikte gitaren en het totaalgeluid wisselen zó frequent dat van eentonigheid geen sprake is. Aparte effecten, wah-wahgeluiden en flitsend snelle solo’s wisselen elkaar af. De zoveelste samenwerking met drummer Eddie Sledgehammer is een feit en ook de ervaren toetsenist Alexander King deed al op een eerder album mee. Illusion Of Truth bevat een fraaie mengelmoes van rock, pop, prog, progmetal en zelfs wat jazzrock op het instrumentale Shake Off. Blues en klassiek vind je terug in de nummers die verder worden vormgegeven door de wat hese, maar aparte en solide stem van Mattsson. Ook de bas laat zich niet onbetuigd en wordt op kundige wijze bespeeld door… u raadt het al: Lars Eric Mattsson! Akoestische stukjes, tempowisselingen, subtiele instrumentale intermezzi, je vindt ze allemaal terug op dit knappe ‘mellow’ progmetalalbum, waarbij vooral de bijna elf minuten durende track It’s Not A Crime indruk maakt. Ook het sfeervolle, instrumentale einde van het album is van hoog kaliber. Deze mannen hoef je niets meer bij te brengen en gelet op de originaliteit van de composities zou het mooi zijn om zo’n band eens live te zien!