I LOST MY HEAD, THE CHRYSALIS YEARS (1975-1980)

GENTLE GIANT (2012)
GENTLE GIANT - I LOST MY HEAD (The Chrysalis Years: 1975-1980)

Als je een rijtje invloedrijke progbands zou moeten opnoemen dan hoort Gentle Giant daarin zeker thuis, ook al heeft de band de populariteit van proggiganten als Yes, Genesis en Pink Floyd nooit kunnen benaderen. Vergeten in de jaren negentig, krijgen de bandleden nu alsnog de waardering voor hun muzikaliteit, vakmanschap en vernieuwingsdrift, want hun muziek staat weer in de belangstelling. Recentelijk nog werd een aantal albums heruitgebracht, waaronder de 35th Anniversary Edition, maar ook de vroegere albums opgenomen voor verschillende labels. De laatste zes albums Free Hand (1975), Inter'view (1976), The Missing Piece (1977), Playing The Fool (1977), Giant For A Day (1978) en Civilian (1980), alle opgenomen voor het Chrysalis-label, zijn met enkele interessante bonustracks heruitgebracht als een 4-cd-box. Het is nauwelijks een toevoeging voor de fans die alles al hebben van de band, maar deze box is een prima kennismaking voor hen die schroomden om iets van deze virtuozen in huis te halen. Eind jaren zeventig gaat de muziek richting rock met minder onvoorspelbare uitstapjes en klinkt dan meer rechttoe-rechtaan. Een album als Free Hand is echter een juweeltje, waarop men elementen uit de klassieke muziek, rock, folk en jazz verenigt. Soms vormt de sterke afwisseling van meerstemmige a-capellazang met slagwerk, folkdeuntjes of complexe muziek met sterk wisselende instrumentatie, een uitdaging voor de luisteraars. De heren bespeelden samen zo'n dertig instrumenten, waaronder viool, saxofoon, fluiten, slagwerk, gitaren, bas, toetsen, cello en vibrafoon. De bands die Gentle Giant als inspiratiebron noemen zijn onder meer Echolyn, Saga, Spock's Beard, Neal Morse, Hands en Advent en sinds kort ook Haken. De muziek is niet altijd even toegankelijk, maar wel origineel, gedurfd, gevarieerd en soms van een grote schoonheid, zoals de 'kippenvelballad' I'm Turning Around,  een van de vele hoogtepunten. De geluidskwaliteit is aardig opgepoetst en diverse heren putten uit hun herinneringen ten behoeve van deze box. I Lost My Head is een prachtige uitgave, zeker voor hen die Gentle Giant pas nu of opnieuw ontdekkern!