HYPERLIVE

KNIGHT AREA (2016)
KNIGHT AREA - HYPERLIVE

De eerste dvd van Nederlands’ paradepaardje op het gebied van progressieve rock is een feit. Dankzij de medewerking van het Poolse Metal Mind Productions en van Arena kreeg Knight Area de kans om in een goed bezette concertzaal in Krakow een puik optreden neer te zetten. Het was een ‘one off’ dus alles moest kloppen. De band is ruimschoots geslaagd voor deze test, want de live-uitvoeringen zijn energiek, helder en keurig uitgevoerd, hoewel de achtergrondzang vooraf is ingezongen. Uiteraard zijn het nieuwe gitaargeluid van Mark Bogert en de andere stijl van bassen door Peter Vink opvallend, maar aangezien het laatste album Hyperdrive integraal wordt gespeeld, is die aanpassing in het geluid niet meer zo opvallend. Dat ligt anders met de medley en met Mortal Brow, afkomstig van het debuutalbum The Sun Also Rises (2004). Het publiek reageert enthousiast en terecht, want Knight Area bevestigt met Hyperlive dat men op de planken bijzonder goed uit de verf komt. De cameraopstelling is zodanig dat vanuit verschillende hoeken is gefilmd en dat is zeker nodig voor de kijker, want het concert ontbeert spectaculaire showelementen, zoals dat overigens vaak het geval is met prog. Voor dansacts, grote schermen of een echte show, zoals bij popmuziek, is helaas geen budget. Wij moeten het dus doen met de heren die op het podium laten horen en zien dat ze goed kunnen spelen en er ook plezier aan beleven. Dat is uiteraard ook het belangrijkste. Hyperlive is een oerdegelijk livedocument met een uitstekende geluidskwaliteit en een dvd om trots op te zijn!