THE HOUR IS UPON US

HOUR OF THE SHIPWRECK (2008)
HOUR OF THE SHIPWRECK - THE HOUR IS UPON US

Hour Of The Shipwreck is een project van de in Los Angeles, USA geboren en getogen gitarist-componist Richie Kohan. In een kleine drie kwartier neemt hij je met zijn fluwelen (kop)stem mee op een symfonisch, progressief reisje door muziekland. De van huis uit zeer degelijk opgeleide muzikant - eerst klassiek, later overwegend richting jazz - heeft een intrigerend pakket samengesteld, waarbij een sfeertje wordt opgebouwd dat aan Barclay James Harvest doet denken, maar dan met een wat steviger solerende gitaar van medebandlid Marcel CamargoSommige stukken komen in de buurt van de gitaar-georiënteerde werken van Anthony Phillips, temeer daar Kohan zelf vrijwel uitsluitend de twaalfsnarige gitaar beroert. De melodielijnen zijn allesbehalve jazzy maar gewoon mooi en meestal symfonisch. De band wordt gecompleteerd door John Wood (toetsen), Gabe Noel (bas) en Barbara Gruska (drums). Inspiratiebronnen voor dit werk zijn J.R. Tolkien, Walt Disney en Miyazaki. De medewerking van een koor en soms een cello geven het overwegend vrij rustige album een extra orkestrale, bijna pastorale dimensie. De diverse melodielijnen vertonen onderling wel enige samenhang, hoewel geen enkele melodie echt is blijven hangen: mooi, maar wat pretentieloos allemaal. Passages uit de laatste track hebben wat weg van het schitterende She’s So Heavy (Abbey Road) van The Beatles, maar er zit nog wat venijn in de staart dat waarschijnlijk de schipbreuk moet uitdrukken.

Liefhebbers van Barclay James Harvest Antony Phillips en wellicht ook de Mandalaband zouden deze schijf beslist eens moeten proberen. Een mooi album, maar niet wereldschokkend.