HOPE TO SEE ANOTHER DAY LIVE

BELIEVE (2008)
BELIEVE - HOPE TO SEE ANOTHER DAY LIVE

Nog voordat de tweede studioschijf Yesterday Is A Friend (2008) uitkwam, zijn er in Katowice al opnamen gemaakt van Believe. Deze Poolse band is uitzonderlijk goed in staat om sfeer en emotie in de Poolse progvariant te incorporeren. In het prachtige Wyspianksi Theater met een zittend publiek wordt het dubbelalbum Hope To See Another Day integraal gespeeld, aangevuld met een bewerkte versie van het nummer Beggar van Mirek Gils vroegere project Mr. Gil en Memories, een track van het album Yesterday Is A Friend. Tijdens een aardig interview met de heren Gil en Tomek Rozycki - in het Pools, maar met Engelse ondertiteling - vertellen zij over het ontstaan van de band en de totstandkoming van het eerste album. Duidelijk wordt dat de andere bandleden al eerder met Gil werkten en dat door stom toeval de klassiek geschoolde Japanse violiste Satomi Yasutaniya zich bij de band aansloot. Twee audiotracks van het nieuwe album, een fotogalerij en de biografie zijn de belangrijkste extra's op deze dvd. De geluidskwaliteit is uitstekend, maar de show wat statisch en sober qua lichteffecten. Van de grotendeels abstracte beelden op het grote videoscherm achter de band valt weinig te zien. Aangezien er maar één microfoon op het podium staat, moet de tweede stem later zijn toegevoegd. Het merendeel van de nummers wordt vlekkeloos uitgevoerd; met uitzondering van de iets prominentere rol van Satomi wijkt de muziek niet wezenlijk af van het studioalbum. Believe bestaat uit geconcentreerd spelende muzikanten die steeds om beurten in beeld worden gebracht. Roczycki zingt goed, maar toch ook een tikkeltje monotoon. Dat het publiek niet alle nummers kent blijkt onder meer uit What Is Love, waarbij het meeklappen wat geforceerd overkomt.

Hope To See Another Day Live is een bewijs dat Believe een serieuze speler in het progressieve veld aan het worden is. De liefhebbers van sfeervolle symfonische muziek kunnen met deze dvd hun hart ophalen. Op de speciale uitgave is een cd met audio-opnamen uit het theater toegevoegd.