HIGH VOLTAGE

TANGERINE DREAM (2004)
TANGERINE DREAM - HIGH VOLTAGE

Een van de grote namen uit de historie van de elektronische muziek (EM) is ongetwijfeld Tangerine Dream. High Voltage uit 2004 is de zoveelste heruitgave van de band. Werden we eerder al overspoeld met reguliere albums, soundtracks en de  de laatste vijf jaar vooral met livealbums, nu volgen ook nog eens compilaties van eerder uitgebracht materiaal. Als die compilatie nu ook nog eens voor de helft uit oudere compilaties bestaat, is duidelijk dat deze op zich aardige boxset voor de liefhebber in het geheel niets toevoegt. Het twintig pagina’s tellende boekwerkje bevat de biografie van Tangerine Dream en wat foto’s uit de periode met Paul Haslinger en Linda Spa, die in de biografie eigenlijk niet eens wordt genoemd. Atlantic Walls en Atllantic Bridges zijn door de band zelf samengestelde albums, die beide ruim zeventig minuten duren, uit de periode 1988-1998. Denk daarbij bijvoorbeeld aan albums als Rockoon (1992), Tyranny Of Beauty (1995) en Lily On The Beach (1989). De twee andere albums zijn de registraties van live concerten in Kattowice (Tournado) en London (Valentine Wheels”, waarbij de laatste de zogeheten ‘vintageset’ bevat. Daarmee wordt bedoeld dat die tracks uit de roemruchte jaren met Chris Franke, Johannes Schmoelling en uiteraard Edgar Froese afkomstig zijn. Ook het schitterende Beach Theme van de soundtrack Thief  (1981) staat er in een prachtige versie op. Evenals Walls en Bridges klinken de albums exact hetzelfde als de al eerder uitgebrachte, dus als je die al hebt, kun je je conclusies trekken. Deze boxset is louter interessant voor verzamelaars en mensen die nog (erg) weinig van Tangerine Dream in hun verzameling hebben.