HERE COMES THE NIGHT

ALFONZETTI (2011)
ALFONZETTI - HERE COMES THE NIGHT

Gitarist Matti Alfonzetti draait al heel wat jaren mee in het AOR-circuit. Zijn eerste plaat dateert van 1988 met de Bam Bam Boys, al kwam die schijf pas in 1999 uit. Deze Zweedse muzikant, die je mogelijk nog kent van Road To Ruin, begon zijn muzikale carrière als bassist, maar hij groeide uit tot gitarist, componist en zanger. Here Comes The Night is zijn derde soloalbum, dat hij opnam en produceerde met drummer-toetsenist Daniel Flores. Samen met sologitaristen Marcus Jidell (Evergrey) en Emil Fredholm (Plankton) nam hij tien composities op die samen amper veertig minuten klokken. Alfonzetti is een uitstekende zanger met een gepolijste stem, soms voorzien van een rauw randje dat we ook kennen van bands als Signal, Boulevard of Renegade. Zoals je van AOR kunt verwachten, hebben alle nummers een duidelijke couplet-refrein-couplet structuur. Natuurlijk zijn ook de melodieën aansprekend, het gitaargeluid niet te heavy en hebben de refreinen een hoog meezinggehalte. Je blijft op Here Comes The Night gespeend van de dubbele basdrums en dat bevordert het luistergenot, hoewel de toetsen helaas een ondergeschikte, slechts ondersteunende rol hebben. Ondanks het feit dat de cd gemakkelijk in het gehoor ligt, is er geen nummer dat me écht boeit, hoewel er ontegenzeggelijk sprake is van muzikaal vakmanschap gezien de wijze waarop het album is ingespeeld en ingezongen. Muzikaal is het album naar mijn smaak een goed voorbeeld van dertien in een dozijn: niet verkeerd, maar het voegt niets toe.