THE HEISENBERG DIARIESBOOK A: SOUNDS OF FUTURE PAST

DOCKER'S GUILD (2016)
DOCKER'S GUILD - THE HEISENBERG DIARIESBOOK A: SOUNDS OF FUTURE PAST

Douglas Docker is een getalenteerd manusje-van-alles; hij produceert, schrijft, speelt toetsen en zingt. Zijn gedurfde project beslaat maar liefst negen albums, waarvan dit pas het tweede is. In vijf ervan is de centrale figuur Dr. Heisenberg. Als je in de bijgeleverde informatie leest ‘massive prog metal space opera super project’ ga je automatisch denken dat je een album van ongeëvenaarde klasse in handen hebt. Helaas, oude wijn in nieuwe zakken zou voor dit album een betere omschrijving zijn. Wat Docker niet onverdienstelijk heeft gedaan, is oude soundtrackthema’s verzamelen en die opnieuw opnemen met een eigen arrangement, zang en instrumentatie. Bijzonder is de bezetting met vrouwelijke instrumentalisten en zangers onder wie Amanda Somerville en Elize Ryd. Je hoort overbekende deuntjes uit films of tv-series, zoals Dr. Who, UFO, Flash en Dune, terwijl je dit album tevens kunt beschouwen als een eerbetoon aan componisten als Barry Gray, Queen, David Bowie en Chris Franke. Docker had immers maar wat graag de Hans Zimmer voor spacefilms willen worden! De veertien tracks op The Heisenberg Diaries Book A: Sounds Of Future Past zijn samen goed voor ruim een uur plezierige, symfonische pop. Sommige nummers klinken ondanks de moderne instrumentatie toch gedateerd. Dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat ze afkomstig zijn uit de jaren tachtig en zelfs daarvoor. Een ‘metal opera’ zoals in de beschrijving wordt genoemd, kan ik er werkelijk niet in ontdekken. Het is een aardig tributealbum, maar wat mij betreft niet meer dan dat.