HAS ANYONE HERE SEEN SIGFRIED? (1977), heruitgave

PAVLOV'S DOG (1992)
PAVLOV’S DOG - HAS ANYONE HERE SEEN SIGFRIED?

De meeste oudere progliefhebbers zullen Pavlov’s Dog nog wel kennen van de eerste twee albums Pampered Menial (1974) en At The Sound Of The Bell (1976). Hoewel de muziek van de band het midden houdt tussen pop, prog en rock is de uit duizenden herkenbare stem van zanger David Surkamp het handelsmerk van de band. ’s Mans snel vibrerende falsetstem, die wel iets in de buurt komt van die van Geddy Lee (Rush), maakt deze band toch tot iets bijzonders. Dit album werd in 1977 op de markt gebracht onder de titel Third en bevat dezelfde tien tracks als Has Anyone Here Seen Sigfried?, maar dan wel geremasterd en in een andere volgorde. Daarnaast staan er nu echter tien bonustracks op, zodat de totale tijdsduur bijna tachtig minuten is. Opener Only You is een track die wel wat lijkt op Renaissance. Ondanks de subtiele ‘strings’ op de achtergrond vallen de meeste andere nummers in het poprockstraatje, maar wel met een lekker 'lopend' basje. Jenny is een wat langzamer liefdesliedje en wat symfonischer is It’s All For You, dat wat lijkt op The Beatles en ook duidelijk niet door Surkamp wordt gezongen. Painted Ladies begint met een piano gevolgd door Surkamps zang en de bas. De Mellotron en de synths zorgen voor een orkestraal tintje in een Nights In White Satin-sfeer. Een eveneens met Mellotron doorspekt instrumentaal stukje is While You Were OutDe bonustracks bestaan uit liveversies uit 1975 van Song Dance, het door Mellotron-klanken gedragen Of Once And Future Kings, Natchez Trace, A Little Better en A Look In Your Eyes, alle met gastviolist Sigfried Carver. Verder liveopnamen uit 1976 van Julia, She Came Shining en het prachtig symfonische Did You See Him Cry. De stem van Surkamp reikt hier tot waanzinnige hoogten en de man bewijst, evenals de band, ook live goed uit de voeten te kunnen. Het album besluit met twee demo’s: een niet eerder uitgebrachte versie van Theme From Subway Sue en I Wait For You, een ballad voor stem en piano .