THE GREAT WAR

SABATON (2019)
SABATON - THE GREAT WAR

In het bijna twintigjarig bestaan van het Zweedse vijftal Sabaton, is de band gegroeid van support-act naar een stadionvullende band, die zelfs een eigen festival en een cruise organiseert! Geen misselijke prestatie dus en dat het onderwerp ‘oorlog’ deze band na aan het hart ligt, is wel duidelijk. Op The Great War handelen de teksten over de Eerste Wereldoorlog en de gevechtshandelingen rond Verdun. Ik heb Joakim Brodén als zanger nooit zo hoog aangeslagen, maar dat was bij Peter Gabriel (Genesis), zeker in de beginperiode, ook het geval om over de zangkwaliteiten van Ozzy Osbourne (Black Sabbath) maar te zwijgen. De zang blijft uiteraard een persoonlijke beleving, meer nog dan het technisch vermogen van de overige vier heren. Bij deze instrumentalisten, onder wie drummer Hannes van Dahl, partner van Floor Jansen (Nightwish), is de kwaliteit ruimschoots aanwezig. De klassieke invloeden druipen van de melodielijnen af, de symfonische arrangementen zijn in de stijl van bands als Nightwish in de beginperiode en Duitse collega’s als Mob Rules. De gitaren klinken bij tijd en wijle als die van Brian May (Queen). De koortjes verbloemen heel vaak de ruige, ongeciviliseerde stem van Brodén. Mede door de prettige en toegankelijke melodietjes is het album toch zeer genietbaar, ook al vind ik de zang niet best. Voor de beperkte speelduur van ruim 38 minuten geef ik geen hoge score, noch de eerste prijs voor originaliteit. De band blijft in de elf composities de eigen stijl trouw en levert met The Great War een zeer melodieus, orkestraal maar tegelijkertijd duidelijk hardrock georiënteerd album af, dat zeker niet onder doet voor alle voorgangers. De engelenzang in de laatste track is een heerlijk zoet toetje.