GOTHIC KABBALAH

THERION (2007)
THERION - GOTHIC KABBALAH

Al vanaf 1990 maakt de Zweedse band Therion onder leiding van Christofer Johnsson (gitaar, toetsen en voorheen zang) innovatieve albums. Men heeft zo langzamerhand een behoorlijk herkenbare eigen stijl ontwikkeld. Steeds meer maakt de oorspronkelijke (death)metal plaats voor meer melodieuze metal met daarin invloeden verweven van progressieve rock, klassiek, symfonische rock, oosterse muziek en soms folk. Deze stijlen zijn dan ook alle terug te vinden op Gothic Kabbalah, de nieuwe dubbelaar van Therion. Een ander handelsmerk van de Zweden is de keur aan goede zangers die hun medewerking verlenen, want de band heeft geen vaste frontman of –vrouw. Bij de gastmusici zien we deze keer toetsenman Ken Hensley (ex-Uriah Heep). In de steviger stukken vormen meestal de pakkende gitaarriffs en de zang van Mats Levén en Snowy Shaw de basis. Het fundament van de talrijke rustige en eigenlijk ook steevast mooie symfonische stukken, wordt gevormd door de sopraanzang van Anna Nyhlin en Karin Fjellander, de stem van tenor Jonas Samuelsson of de lieflijke vrouwenstemmen van Katarina Lilja en Hannah Holgersson. Daarin vinden we ook vooral het subtiele, prima baswerk van Johan Niemann en een sfeer die soms zelfs aan Blackmore’s Night doet denken. In de uptempo naar metal neigende stukken, is vooral het flitsende gitaarwerk van Kristian Niemann adembenemend. De teksten zijn zoals gebruikelijk afkomstig van Thomas Karlsson, de muziek van de inmiddels met zingen gestopte Chris Johnsson, maar dit keer ook met bijdragen van Kristian en Johan Niemann, Mats Levén, Petter Karlssson en Snowy Shaw. Gothic Kabbalah is evenals het album Leimuria/Sirius B opnieuw een dubbelalbum, maar het boeit wat mij betreft van begin tot eind. De muziek op deze cd mag je zeker het meest gevarieerde en toegankelijke werk van de band tot nu toe noemen. Al is de muziek stevig, als je door de riffs heen luistert, zitten er tal van aardige, zeer originele en vooral vaak erg mooie toevoegingen onder, naast en achter. In de huidige bezetting met Johnsson, de broers Niemann (gitaar en bas), Petter Karlsson (drums) en min of meer vaste gast Mats Levén (zang) lijkt er de komende jaren voor Therion geen vuiltje aan de lucht.