THE GOLDEN AGE OF MUSIC

ARJEN LUCASSEN’S SUPERSONIC REVOLUTION (2023)
ARJEN LUCASSEN’S SUPERSONIC REVOLUTION - THE GOLDEN AGE OF MUSIC

De volgende remaster of de nieuwe Ayreon? Niet dus… in plaats van een nieuwe Ayreon komt Arjen Lucassen met een geheel nieuw concept op basis van de muziek gemaakt door de grootste hardrockbands uit de jaren zeventig: The Golden Age Of Music. Wat begon als een verzoekje van het Duitse (prog)rockblad Eclipsed om een cover op te nemen, werd in luttele minuten een heuse band geformeerd met ’s Neerlands crème de la crème aan muzikanten en een formidabele zanger in de persoon van Praying Mantis frontman John ‘JayCee’ Cuijpers, een man die zijn bewondering voor zanger David Coverdale (Whitesnake, ex-Deep Purple) nooit onder stoelen of banken heeft gestoken. Timo Somers (ex-Delain) laat een absurd en verbluffend staaltje gitaarspel horen en Koen Herfst (ex-Delain) was reeds langere tijd een internationaal gerenommeerd drumfenomeen. En dan die toetsenist: goedemorgen, wat een veelzijdige alleskunner is die Joost van den Broek (ex-After Forever) toch! Wat een ongelooflijk talent en wat een gouden greep van Lucassen om hem zo’n twintig jaar geleden als jong broekie zijn eerste solo’s te laten spelen. Ik schaar hem onder de beste toetsenisten van Nederland. Arjen Lucassen is zelf uiteraard de bedenker, arrangeur en bassist van dit vijftal dat op dit album de glorietijden van symfonische hardrock uit de jaren zeventig laat herleven met het geluid van nu. Zo te horen hebben de heren intens genoten om deze muziek op de plaat te zetten. In sommige tracks zijn zowel tekstueel als muzikaal de verwijzingen naar Deep Purple wel erg duidelijk, zoals in Burn It Down met een knipoog naar Smoke On The Water. In andere tracks zijn qua stijl Ayreon en Star One duidelijk herkenbaar. De elf originele tracks worden nog aangevuld met vier fantastische covers: Children Of The Revolution van T-Rex, Heard It On The X van ZZ Top, Fantasy van Earth Wind & Fire en Love Is All van Roger Glover, waarin vooral Somers en Van den Broek helemaal los gaan! Potentiële kopers kunnen vervolgens nog kiezen uit diverse edities vinyl en cd/blu-ray. Voor elk wat wils dus. The Golden Age Of Music is een magistrale ‘trip down memory lane’ en werkelijk fantastisch om Arjen te horen in een heuse band! Nu nog live graag!