GOD MACHINES

GATE 6 (2012)
GATE 6 - GOD MACHINES

Progmetal uitgekauwd? Mooi niet! De mannen van Gate 6 weten er wel raad mee. Deze Nederlandse band bestaat uit muzikanten die hun sporen in de prog(metal) al hebben verdiend. Tony ten Wolde (gitaar), was voorheen toetsenist bij Marathon, en Jan Koster (toetsen), voorheen gitarist bij onder meer Challenge, vormen de kern van de band. Zij vonden een prima zanger in de persoon van Erik Masselink (Symmetry) en verder Jacques Suurmond (bas), voormalig bandlid van Ten Wolde en ten slotte Martin Kuipers (drums), die eveneens uit Symmetry afkomstig is. Het onderwerp op God Machines is de digitalisering van de maatschappij en dit fenomeen wordt tekstueel en muzikaal uitgebeeld in elf composities. Je hoort een vet klinkende band die op ingenieuze wijze prog, metal, rock en pop laat samenvloeien in soms zeer melodieuze en symfonische muziek. My Warning staat bol van de bombastische arrangementen en I Am is een heerlijke ballad. Er staan ook wat steviger stukken op God Machines, zoals Casualties Of War, waarin rustige coupletten worden afgewisseld met een orkestraal stevig dreunend refrein en een instrumentale passage. Masselinks stem heerst zowel in de mooie, sentimentele passages als in de meer op metal georiënteerde stukken, waarin hij fel en overtuigend kan uithalen. Hoe dat live zal klinken, moeten we nog even afwachten, maar in de studio liegt de kwaliteit er niet om. Ten Wolde en Koster soleren uiteraard ook en dat doen zij uitermate gedoseerd en in dienst van de composities, die goed gevuld zijn met intelligente uitstapjes en smaakvolle effecten. Ook de ritmetandem speelt op dit album alsof ze al jaren op een hoog niveau samenspelen. Gate 6 steekt Threshold naar de kroon in Killing Me en na een kort stukje piano volgt het wat zoetere Turn The Page, dat meer klinkt in de stijl van Unitopia, terwijl Voices een krachtige afsluiter is. God Machines bevat over de hele linie van die plotselinge sfeer- en tempovariaties, die dit album mede tot een indrukwekkend debuut maken. Dit is progmetal van topklasse, waarbij gelukkig prog nu eens nadrukkelijk aan bod komt.