GHOST IN PARADISE

MYON (2002)
MYON - GHOST IN PARADISE

Scandinavië is alweer jaren de bakermat van bands die actief zijn in het melodieuze metalgenre. Denk maar aan bands als Europe, Stratovarius, Royal Hunt, Yngwie Malmsteen en A.C.T om er maar eens enkele te noemen. Myon is een vrij jonge band uit Finland die na het debuutalbum Heaven's Garden (1999) met Ghost In Paradise het tweede album aflevert. Deze cd is met vertraging vanwege keelproblemen nog met zanger Sami Huotari opgenomen, maar inmiddels is hij vervangen. Dit album met een tijdsduur van ruim 44 minuten is verdeeld over tien tracks die gemiddeld tussen de vier en zes minuten klokken. Stijltechnisch valt in het album meer in de klassieke melodieuze metal in de stijl van Rainbow, maar er zijn ook stijlovereenkomsten met Ten. Met name een track als Tournament had van Rainbow afkomstig kunnen zijn. Ghost In Paradise is opgenomen met een klassiek geluid, dat wil zeggen: analoge toetsen en herkenbare drums-, bas- en gitaargeluiden. De zang doet wat denken aan Ice Age, maar dan iets meer richting pop. De heren Matti Torro (drums), Keijo Koivikko (bas), Risto Silenius (gitaar) en Mika Pohjola (toetsen) beheersen hun instrumenten meer dan gemiddeld al vind ik dat de bas wat pompend en weinig gevarieerd klinkt. De zwakte van het album is dat de nummers te veel lijken op andere bands waardoor echte verrassingen ontbreken. De cd bevat echter ook prachtige fragmenten en diverse fraaie toetsensolo's, maar het geheel is te voorspelbaar om over de volle lengte te kunnen boeien. Compositorisch is er dus geen nieuws onder de zon, maar verder is het een aardig album dat vakkundig is geproduceerd en waarop prima wordt gespeeld.