GEOFF TATE

TATE, GEOFF (2016)
GEOFF TATE - GEOFF TATE

Zoals veel zangers van bekende bands voelde ook Geoff Tate (Queensrÿche) zich geroepen om een soloschijf uit te brengen. Samen met gitarist-componist Scott Moughton schreef hij voor dit titelloze album van krap vijftig minuten elf moderne, soms zelfs licht dansbare songs. Het hoofdthema is liefde, een ode aan de meest diepe van alle menselijke emoties. Tates band bestaat uit Howard Chilcott (toetsen), Jeff Carnell (gitaar), Evan Schiller (drums) en C. Fox (bas, cello). Met name vanwege het gitaar- en drumgeluid en de wat prominenter aanwezige toetsen, ademt de cd geregeld een wat andere sfeer dan op de albums van Queensrÿche. Maar net zoals de soloplaat van bassist-toetsenist Geddy Lee soms erg naar Rush neigt, zo lijken diverse tracks, zoals Flood, Forever, Off The TV, Grain Of Faith en Over Me toch ook veel op nummers van de laatste albums van Queensrÿche. Beduidend anders zijn het atmosferische Helpless en het melancholieke Touch en de gedragen ballad Every Move We Make mag beslist gehoord worden. Het oubollige gitaargeluid en de piano op This Moment doen denken aan Talk Talk en ook In Other Words is zo'n nummer dat wat meer neigt naar Japan of David Sylvian dan naar heavy metal. Tot slot hoor je een lekkere shuffle in Passenger en dan heb je een album beluisterd dat zeker een aanrader is voor de liefhebbers van Tates zang. De laatste albums van Queensrÿche konden me niet echt boeien en dat geldt in iets mindere mate ook voor dit titelloze solodebuut van Geoff Tate, hoewel er geen slechte of zwakke nummers op deze cd staan. Geoff Tate is een aardige, redelijk geproduceerde poplaat van een uitstekende zanger, maar is over het geheel genomen niet consistent genoeg om echt te imponeren.