GENESIS REVISITED - LIVE AT HAMMERSMITH, +dvd

HACKETT, STEVE (2013)
STEVE HACKETT

Het kon niet uitblijven: eerst Genesis Revisited (1996), jaren later Revisited II gevolgd door een geweldige succesvolle toernee en natuurlijk ook een liveregistratie. Met zijn eigen band en een beperkt aantal gasten gaf Steve Hackett in het beroemde Hammersmith Odeon, nu Hammersmith Apollo geheten, een prachtige show voor een uitverkocht huis met zittend publiek. Drie grote videoschermen met afwisselend abstracte beelden, animaties en de actualiteit gaven extra cachet aan de show. De setlist bestond uit klassiekers zoals Supper’s Ready (integraal), I Know What I Like, Watcher Of The Skies, The Musical Box en diverse nummers van A Trick Of The Tail en vooral van Wind And Wuthering. De wat vreemde eend in de bijt is Shadow Of The Hierophant, maar ook weer niet zo heel vreemd, want dit schitterende nummer werd geschreven door Hackett en Mike Rutherford en wordt prachtig gezongen door schoonzus Amanda Lehmann. De ruim tweeënhalf uur durende show is vooral muzikaal een spektakel. Behalve wat interactie tussen de diverse bandleden komt het showelement vooral van frontman Nad Sylvan, wiens stem dicht in de buurt komt van die van Gabriel en ook enigszins die van Collins. Zijn podiumpresentatie heeft wat theatrale momenten, maar zang-technisch moet hij net als Peter Gabriel de hoge noten geregeld lager bijsturen. The Lamia wordt gezongen door Nik Kershaw en Steve Rothery (Marillion) speelt een duet met Hackett. Afterglow wordt vertolkt door John Wetton, die al meer dan veertig jaar Hacketts ‘buddy’ is. Entangled wordt gezongen door Jakko Jakszyk (King Crimson) samen met Amanda Lehmann, maar het absolute hoogtepunt is Firth Of Fifth, dit keer met een synthsolo. Het totale pakket bestaat uit maar liefst drie cd’s en twee dvd’s, waarbij de tweede dvd voornamelijk een uitgebreid interview bevat met Hackett, terwijl er tussendoor beelden te zien zijn van de soundcheck en korte commentaren van alle gasten en bandleden. Misschien speelt het Canadese The Musical Box de originele stukken nóg beter, maar Hackett op één podium te zien met zo’n lichtshow en zo’n band met muzikale gasten, benadert toch akelig dicht een show van het fameuze Genesis die de progressieve rock mede vorm gegeven heeft. Met deze liveregistratie zullen velen, die zo graag een reünie van Genesis hadden meegemaakt toch heel aardig bediend worden.