FUTURE PLANT

FUTURE PLANT (2013)
FUTURE PLANT - FUTURE PLANT

Het Hongaarse kwintet Future Plant bestaat uit muziekliefhebbers die hun sporen in die branche al ruimschoots verdiend hebben. Het doel van de vier heren en dame was een album opnemen dat evengoed uit Engeland, Duitsland of Zweden had kunnen komen. Daarin is men met dit gelijknamige debuutalbum volledig geslaagd, want deze cd klinkt allerminst Oost-Europees! Dit gezelschap maakt frisse, populaire muziek met invloeden uit prog, rock en jazz. Opening Rude doet hier en daar wat denken aan Gentle Giant. Daarmee geven de muzikanten aan dat zij hun instrumenten uitstekend beheersen; vooral componist, bassist en zanger Laszlo Remenyl weet te imponeren. De zang, niet wereldschokkend maar wel heel prettig, wordt verdeeld tussen Remenyl en Eva Gergely, die van origine achtergrondzangeres is. De geluidskwaliteit is bijzonder goed en dat geldt ook voor de arrangementen van de songs, de muzikale variatie en de mooie, meerstemmige zang. Dat Future Plant ambieert om West-Europese poprock te maken, blijkt ook uit het feit dat men The Name Of The Game, een cover van Abba heeft opgenomen. Men heeft er zelfs een alleraardigste versie van gemaakt. Soms doet de subtiele en tegelijkertijd zwoele muziek, zoals in Stay, wat denken aan een kruising tussen Roxy Music (periode Avalon) en Donald Fagan (Steely Dan). In een puike drie kwarties flitsen de twaalf nummers voorbij en daarmee is het bewijs geleverd, dat men in landen als Hongarije ook kwaliteitspop maakt.

Er zijn waarschijnlijk nog veel niet-ontdekte artiesten en bands in de voormalige Oostbloklanden. Hopelijk zijn er nog meer die de weg naar het Westen weten te vinden! Laten we Future Plant in elk geval in de armen sluiten als welkome aanvulling in het genre progressief-getinte poprock.