Forgotten, Enslaved, Admired, Released is alweer het vijfde album van dit in 2005 opgerichte Duitse gezelschap onder aanvoering van bassist-zanger Jens Faber, maar wel het eerste album dat in iO Pages wordt besproken. De dertien tracks vertellen een aangrijpend verhaal over een meisje dat door toedoen van haar moeder in een rolstoel is terechtgekomen. De teksten worden mede vertolkt door gasten Mats Levén en niemand minder dan Jon Oliva. De melodieuze powermetal staat als een huis en de smaakvolle samenzang en de bombastische orkestraties van Dirk Raczkiewicz zijn naar mijn idee toch wel vrij typerend voor de Duitse (prog)metalvariant. Zangeres Jeanette Scherff, die in 2010 bij de band kwam, reikt heel hoog. Als leadzangeres is zij heel behoorlijk, maar niet overdonderend, en dat geldt ook voor Faber zelf die compositorisch en instrumentaal mijns inziens sterker is. Gelukkig zijn de gastzangers belangrijk en bijzonder herkenbaar, zodat de ruim een uur durende cd als een warme wind voorbij waait. Vooral gitarist Veith Offenbächer wisselt akoestisch, snel en melodieus uitstekend af. Vernieuwend is deze muziek zeker niet en ook mist het een hoog proggehalte, maar de kwaliteit, de pakkende melodieën en arrangementen geven voldoende grond om in iO Pages te worden besproken met een positieve beoordeling. Referenties? Denk aan Freedom Call, Delain, Savatage en soms Boston.