FIRE AND ICE

HACKETT, STEVE (2011)
STEVE HACKETT

Op 30 november 2010 speelde Steve Hackett met zijn vijfkoppige band in een uitverkocht Shepherd's Bush Empire in Londen. De show werd professioneel opgenomen en zowel de geluids- als de beeldkwaliteit zijn dan ook prima te noemen. Alleen hadden de camera's af en toe moeite om adequaat te reageren op de soms felle belichting. De techniek van de muzikanten, vooral die van Hackett en drummer Gary O'Toole, is via close-ups goed in beeld gebracht. Showman bij uitstek blijkt bassist en stickspeler Nick Beggs, wiens lange, geblondeerde haardos gedeeltelijk schuil gaat onder de hoge hoed die hij tijdens het optreden draagt. De laarzen en het rok-achtige kostuum zorgen voor de rest. Hackett gunt hem een solospot met The Darkness In Men's Hearts, een prachtig stukje spel op de basstick. De stoïcijnse Roger King speelt zijn toetsenpartijen schijnbaar moeiteloos of het nu gaat om Watcher Of The SkiesFirth Of Fifth of het toen nog niet uitgebrachte Prairie Angel ;het lijkt hem allemaal soepel af te gaan. De keyboardklanken klinken echter soms wat minder vet dan op de studioalbums. De rollen van Amanda Lehmann (zang, gitaar) en Rob Townsend (sax, fluit) zijn wat bescheiden, evenals die van gasten John Wetton (All Along The Watchtower) en Steven Wilson (Shadow Of The Hierophant en Clocks). Net als in november 2011 in Cultuurcentrum Boerderij in Zoetermeer, zingt Lehmann een prachtige uitvoering van Shadow Of The Hierophant van Hacketts eerste soloalbum Voyage Of The Acolyte (1975). Steve Hackett beperkt zich bij het elektrische werk tot zijn favoriete Fernandez-gitaar, net als tijdens zijn laatste show in Zoetermeer. Naast een aantal tracks van Out Of The Tunnel's Mouth (2010) - een zeer succesvol album - staan er ook enkele 'gouwe ouwe' van hemzelf op deze dvd, zoals Every Day en The Golden Age Of Steam. Opvallend is dat publiekslieveling Spectral Mornings dit keer ontbreekt. De dvd geeft een prima beeld van de klasse van deze zestiger en het puike stel muzikanten dat hij om zich heen heeft verzameld.

De uitvoering van deze dvd mag dan sober zijn, een soort digipack zonder boekje of andere extra's, maar wat erop staat is meer dan voldoende bewijs dat Steve Hackett nog over voldoende energie beschikt om ons de komende jaren te verwennen met prachtige muziek.