FANTASY

INTROITUS (2011)
INTROITUS Fantasy

Achter Introitus schuilt een familieproject geleid door de Zweedse toetsenist, gitarist, bassist en componist Mats Bender. Evenals zijn vrouw Anna, die verantwoordelijk is voor alle teksten, is hij al heel lang actief in de muziek. Fantasy is echter het eerste project waarin zij samenwerken, terwijl zij hun kinderen eveneens hebben ingeschakeld. Verder hoor je op dit album Per Danielsson (gitaar), Peter Wetterberg (bas), Stefan Ekedahl (cello, doedelzak) en nog enkele gasten op viool en diverse blaasinstrumenten. Het lange, ruim zeventig minuten klokkende album was eigenlijk in 2007 al klaar, maar is pas recentelijk uitgebracht. De instrumentale opening bestaat uit brandinggeluiden, gevolgd door een Floydiaans stukje en een 'Genesis meets Focus' stuk. Er zijn zelfs wat referenties aan Kansas vanwege de opduikende viool. De tweede track heet Child, een door Anna Bender gezongen stuk waarin invloeden van Kayak, vooral door het accordeon, en Barclay James Harvest te herkennen zijn. Anna heeft een prettige, warme stem, iets zoeter dan die van Cindy Oudshoorn (Kayak). Ghosts is een typisch, ouderwetse symfosong in de stijl van Solstice of Landmarq met een bombastische climax, die laat horen dat Anna toch moeite heeft met 'het hoog'. Hierna volgt een lang epos met eerst wat invloeden van Camel, Rick Wakeman en de oude Spock's Beard. Het tweede deel is ook instrumentaal en heeft wat Pink Floyd-trekjes mede door de hoofdrol voor de saxofoon. Dan volgt een deel met afwisselend bombastische symfo en muziek waarin de doedelzak een hoofdrol opeist, waardoor er wat gelijkenissen met Iona opdoemen. De band komt nu in rustiger vaarwater met akoestische gitaar, cello, smaakvolle lichte orkestraties en een intieme atmosfeer met ingehouden zang, gevolgd door langzame symfo in Camel-stijl. Crossroads is een nummer met twee gezichten. Het begint met 'klassieke', langzame symfo, terwijl het tweede deel meer uptempo is, waarbij de diverse toetseninstrumenten, waaronder een Moog-bas, de boventoon voeren. Ook zijn er referenties aan Camel en IQ al is de viool daarin een nieuwtje. Here And Now is een combinatie van Eloy en Kayak en ook hier zorgt de viool voor een folkachtige atmosfeer. De laatste track bevat vrij veel popinvloeden: er zijn wat overeenkomsten met muziek van Renaissance, maar Bender heeft zijn beste klavierwerk voor het laatst bewaard en duelleert hier lekker met Danielsson.

Fantasy is een verrassend goede plaat voor een totaale onbekende naam in het genre.