THE FACE OF LIFE

KINETIC ELEMENT (2019)
KINETIC ELEMENT - THE FACE OF LIFE

The Face Of Life van het kwintet Kinetic Element uit Virginia (VS), is de tweede langspeler van de groep. Het album bevat slechts vier stukken, dus dat belooft wat zou je denken. Als je de leeftijd van de heren in ogenschouw neemt en leest over een nieuwe gitarist ‘barstensvol progrock-ervaring’ en ‘voor het eerst een full-time vocalist’ dan denk ik bij voorbaat: dit kan niet kapot. Helaas, een desillusie wil ik het album zeker niet noemen, maar enigszins teleurgesteld was ik wel. Zoals zo vaak bij prog is de zang in mijn beleving een zeer zwak punt, klinkt de productie wat iel en blikkerig en zijn de composities vooral spannend, omdat er zoveel mooie momenten ‘herinneren aan’. Ik noem Genesis, soms Gentle Giant, soms ook Yes en Starcastle en bij tijd en wijle ook Twelfth Night. Die bands komen in me op bij beluistering van deze op zich aardige muziek, want instrumentaal valt er best wat te genieten. De klassieke progstijl refereert sterk aan het midden van de jaren zeventig met een prominente rol voor bassist Mark Tupko. Toetsenist Mike Vissagio schreef het meeste van het materiaal, maar zoals vroeger gebruikelijk arrangeerde de band in haar totaliteit alle composities. Toevoegingen als ‘mix 4-11-27’ suggereren dat wellicht ruwe mixen zijn gestuurd ter recensie en niet het definitieve eindproduct. Hoe het ook zij, met een slottrack van krap vier minuten blijven er drie epics over, waarvan het titelstuk het indrukwekkendst is. Medio jaren zeventig was dit album mogelijk een klapper geweest, maar anno 2019 rest slechts een weemoedig stukje nostalgie.