EXTINCTION LEVEL EVENT

VICIOUS HEAD SOCIETY (2021)
VICIOUS HEAD SOCIETY - EXTINCTION LEVEL EVENT

Ook uit Ierland komt degelijke progmetal. Dat bewijst dit album van het door gitarist Graham Keane aangestuurde project Vicious Head Society. Ruim een uur muziek in de stijl van Dream Theater met hier en daar flarden Liquid Tension Experiment en Haken. Uit de vinnige, snelle loopjes op Extinction Level Event komen invloeden uit de klassieke muziek naar voren, maar voor de meeste solo’s zijn eenvoudiger akkoordenschema’s gebruikt. De mooie symfonische tussenstukjes zijn een prettige afwisseling met de wat steviger stukken. De ‘growls’ van Andy Ennis hadden voor mij niet gehoeven, maar de stem van Nathan Maxx daarentegen klinkt heel aangenaam. Hij is enigszins vergelijkbaar met de stem van Ray Alder (Fates Warning), zoals hij vandaag de dag klinkt: ietwat hees en zachter dan vroeger. De inspiratiebron voor de teksten is het einde der tijden, waarbij de reacties van diverse individuen worden beschreven als tot hen doordringt dat het einde nabij is. Het is niet het meest opwekkende onderwerp en de muziek is dan ook geregeld dreigend en donker. Het gitaarspel van Keane is absoluut virtuoos, maar ook de andere heren op bas, drums en toetsen laten horen dat ze doorgewinterde muzikanten zijn. De gelijkenis met de muziek van Dream Theater overheerst al bevat de muziek ook wel andere elementen en is het geluid van de diverse instrumenten en de zang duidelijk anders. Qua originaliteit krijgt dit album dus geen hoge score, maar om het aan te durven om Dream Theater naar de kroon te steken, moet je wel wat kunnen en dat bewijzen Keane en zijn maten op Extinction Level Event zeker.