EXPLORATIONS

RUDESS, JORDAN (2014)
JORDAN RUDESS - EXPLORATIONS

Dat Jordan Rudess, de toetsenman van Dream Theater, een fabelachtige muzikant is, wisten we natuurlijk al. Dat hij al een respectabel aantal soloalbums op zijn naam heeft staan, is wellicht minder bekend. De op hoog niveau opgeleide Rudess brengt met Explorations een geheel instrumentaal album waarop hij voornamelijk vleugel speelt en daarnaast diverse toetseninstrumenten. Medewerking wordt verleend door de ons zeer bekende Collin Leijenaar en op één track door Guthrie Govan (The Aristocrats). Verder is er een belangrijke rol weggelegd voor het Poolse orkest Sinfonietta Consonus, terwijl Rudess eigenlijk eerst van plan was alles op zijn Korg 2000 uit te voeren. De financiering van dit album kwam via ‘crowd funding’ tot stand. Explorations bevat zeer melodieuze en filmische muziek in combinatie met stukken die je gerust neoklassiek zou kunnen noemen met alleen een vleugel en orkest. In minder dan vijftig minuten speelt Rudess de sterren van de hemel en hoor je virtuoos spel op de vleugel naast de herkenbare wijze van soleren die we kennen van Dream Theater en het Rudess-Morgenstein project. De rustige passages worden afgewisseld met stukjes waarin zeer veel noten per seconde te horen zijn, maar dat is bij een klassiek pianoconcert niet anders. Ik ben onvoldoende thuis in de gigantische hoeveelheid klassieke muziek die in het verleden geschreven is, zodat ik moeilijk kan beoordelen of er veel, weinig of geen stukken ‘geleend’ zijn. Mijn stellige overtuiging is dat Rudess geïnspireerd moet zijn geraakt door alle muziek die hij in het verleden heeft moeten spelen om zo ver te komen. Daarom denk ik dat hij wel degelijk alle partijen inclusief solo’s zelf heeft bedacht. Met zijn vrouw als producer, zijn enorme kennis van techniek en zijn vaardigheden op het gebied van computertechnologie, geeft Rudess hier een buitengewoon indrukwekkend visitekaartje af. Diepe buiging voor het virtuoze spel van dit toetsenfenomeen!