EXODUS

WAKEN EYES (2015)
WAKEN EYES - EXODUS

Waken Eyes is een nieuwe naam in de melodieuze progmetal. Het lijkt eigenlijk meer een project van gitarist, toetsenist en componist Tom Frelek te zijn dan een band, want de drummer is Marco Minnemann, de bassist Michael Lepond (Symphony X) en de zanger Henrik Båth (Darkwater). Diens heldere stem bepaalt de sfeer van dit album, want hij fluistert, zingt donker, strak en overtuigend. Hij kan echter ook aardig uithalen, maar gelukkig zeer gedoseerd en verantwoord. Het gitaarspel van Frelek leunt op zijn grote voorbeelden onder wie Michael Romeo en Joe Satriani en componisten als Chopin en Stravinsky behoren eveneens tot zijn invloeden. Freleks demo’s gingen eerst naar Minnemann, vervolgens naar Lepond en als laatste naar Båth. De heren hebben niet bij elkaar in de studio gezeten, dus of het ooit tot een live-uitvoering zal komen van Exodus valt te betwijfelen. Wie Minnemann kent, weet dat hij een virtuoze drummer is en gelukkig gebruikt hij tal van vernuftige ‘fills’. Slechts zo nu en dan gebruikt hij de dubbele basdrums. Alle orkestraties dragen bij tot een compleet geluid en smeden het geheel tot een zeer prettige luisterervaring van bijna tachtig minuten. Variatie genoeg: alle soorten tempi en maten komen voorbij in diverse stijlen van progmetal tot ballads en van akoestisch tot neoklassiek. Daarbij maakt Frelek gebruik van verschillende soorten gitaargeluid: van het zwiepende snelle van Satriani tot het rustige wat echoënde geluid van The Shadows (!). Soms komt de muziek in de buurt van Dare; dan weer bij The Scorpions, maar af en toe heeft ze ook wat weg van Enchant. Het staat als een paal boven water dat deze Frelek wel wat in zijn mars heeft. Het sluitstuk is de titeltrack van ruim negentien minuten, een heuse epic met rustige, melancholieke en wat steviger stukken. Er zitten flarden opnamen van oude radio-uitzendingen in van verschillende kopstukken uit de wereldgeschiedenis. Die had hij van mij wel achterwege mogen laten, maar over het geheel genomen en qua originaliteit is Exodus een klassealbum!