EXERGONIC

SONIC ADVENTURE PROJECT (2004)
SONIC ADVENTURE PROJECT - EXERGONIC

Het Oostenrijkse duo Peter Köllerer (toetsen, gitaar) en Thomas Viehböck (toetsen, programming) deed van alles en nog wat, voordat zij hun ultieme droom konden verwezenlijken. In 1999 was het dan zover: een eigen studio en dus ook de mogelijkheid om eigen muziek op te nemen. Naast diverse producties en bijdragen aan andere projecten is Exergonic hun eerste eigen studioalbum onder de naam Sonic Adventure Project. Het album bevat een prettige mengeling van smooth jazz - het door Julia Fischer gezongen Inner Journey - electronic, lounge en misschien een klein beetje hip hop. Dat alles krijgen de luisteraars voorgeschoteld in twaalf nummers die samen ruim een uur muziek bieden. De meeste nummers hebben een duidelijke structuur en een mooie opbouw, waarbij het pianogeluid nogal eens prominent aanwezig is over lagen van subtiele percussie, effecten en soundscapes. De ruim elf minuten durende track Forty-Two is daarvan een prachtig voorbeeld. Zonder direct vergelijkingen te maken, kun je vaststellen dat de muziek niet opvalt door een grote mate van originaliteit of van een zekere moeilijkheidsgraad van de composities, maar wel door een prima productie en een bijzonder aardige combinatie van stijlen. Verder hoor je heerlijke ritmes die onopvallend in de muziek sluipen en je meeslepen zonder evenwel ergens irritant of overduidelijk drummachine-achtig aanwezig te zijn. De eenvoud van de thema’s is misschien juist de kracht van het Sonic Adventure Project, omdat de melodietjes lekker blijven doorklinken, terwijl de nummers zodanig zijn opgebouwd dat nergens een moment van verveling ontstaat. Enige nadeel is wellicht dat er in dit general melodic genre erg veel muziek wordt uitgebracht en dan wordt de spoeling dun. Om toch een idee te geven waar de muziek op lijkt, zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld het werk van Guido Negrazus.