ETERNITY

FREEDOM CALL (2002)
FREEDOM CALL - ETERNITY

Volgens de bijgeleverde informatie van Steamhammer Records is Eternity alweer de derde studioplaat van het Duitse, melodeuze metalkwartet Freedom Call. De elf composities, opgenomen in de eigen studio in Neurenberg en geproduceerd door Chris Bay (zang, gitaar, piano), Dan Zimmermann (drums), zorgen voor ruim 48 minuten luisterplezier voor de liefhebbers van dit genre. De eindproductie was overigens in handen van Charlie Bauerfeind. Naast Bay en Zimmermann bestaat Freedom Call uit Ilker Ersin (bas) en Cede Dupont (gitaar). Ik heb niet kunnen achterhalen wie verantwoordelijk is voor de orkestraties op Eternity. Dupont is nieuw in de band; hij is afkomstig uit Zwitserland en voormalig gitarist van de groep Symphorce. Voor de achtergrondzang strikte de band de zangers van Edguy en At Vance. De groep toerde onder meer met Stratovarius, Rhapsody, Virgin Steele, Saxon, Blind Guardian en Hammerfall, dus dan weet de gemiddelde lezer wel in welk hokje dit gezelschap thuishoort. De heren laten degelijk vakmanschap horen en de aanwezigheid van toetsen, akoestische gitaar en de smaakvolle orkestraties in onder meer Turn Back Time en Bleeding Heart zijn goed genoeg om een ruime voldoende te scoren. Zanger Bay forceert niet en zingt goed, zij het met een onmiskenbaar Duits accentje. Het gitaarwerk is standaard en niet neurotisch snel; bas en drums klinken vet en oerdegelijk, maar een nadeel vind ik dat ik steeds het idee heb sommige passages al vaker te hebben gehoord, zoals bij de opener Metal Invasion die klinkt als Rhapsody meets Stratovarius. Feit blijft dat de bombastische, melodieuze metal van Freedom Call nauwelijks origineel genoemd kan worden. Voor de echte liefhebbers dus!