ETERNAL

STRATOVARIUS (2015)
STRATOVARIUS- ETERNAL

Het Finse Stratovarius is inmiddels uitgegroeid tot een neoklassieke metallegende. De groep is vanaf 1984 baanbrekend in het genre. Met Timo Tolkki aan het roer is de bezetting in de loop der jaren behoorlijk van samenstelling veranderd. Vandaag de dag zijn de oudgedienden zanger Timo Kotipelto − vanaf 1995, maar met een klein hiaat na 2004 − en toetsenist Jens Johansson, eveneens sinds 1995. Johansson zal overigens in juni 2016 met Ritchie Blackmore op het podium staan in zijn nieuwe Rainbow-bezetting. Bassist Laura Porra, die sinds 2005 bandlid is, komt uit Kotipelto’s band. Sinds 2008 is Matias Kupiainen, gitaarvirtuoos en tevens producer, met de andere bandleden verantwoordelijk voor de composities. De jonge maar zeer getalenteerde drummer heet Rolf Pilve; hij is lid sinds 2012. De tien songs klokken samen zo’n 55 minuten. Wat de luisteraar te wachten staat is een combinatie van aansprekende melodieën, veel dubbele basdrums, bombastische arrangementen, veel muzikaal vakmanschap, maar vooral spetterende en wervelende solo’s van gitaar en toetsen. Wat minder heftig klinken Lost Without A Trace en Fire In Your Eyes, de enige echte ballad. De interessantste track met een epische lengte van ruim elf minuten is The Lost Saga. Hier hoor je onmiskenbaar de karakteristieken van powermetal met veel zware orkestraties en achtergrondkoortjes. Helaas voor de gemiddelde progfan worden de op zich prachtige melodieën wat verkracht door het neurotische drummen wat nu eenmaal kenmerkend is voor dit genre. Progressief zijn sommige passages zeker; mooi en rustig en met het nodige gevoel uitgevoerd. Het artwork is net als bij de voorgaande drie albums van Gyula Havancsák. Als je je niet stoort aan de Mike Portnoyachtige drumstijl dan mag je dit vierde album gerust tot de betere en meest consistente uit de Stratovarius-historie rekenen.