ESCAPE FROM THE SHADOW GARDEN LIVE 2014

MAGNUM (2014)
MAGNUM - ESCAPE FROM THE SHADOW GARDEN LIVE TOUR 2014

Veel oude rotten hebben op tijd het losbandige leven van de jaren zestig en zeventig achter zich gelaten en hebben zich aangepast aan een minder ongezonde levensstijl. De in 1972 opgerichte band Magnum is daar een voorbeeld van. Het Britse gezelschap onder aanvoering van gitarist-componist Tony Clarkin produceert sinds de wederopstanding in 2001 geregeld nieuwe albums waarvan Escape From The Shadow Garden (2014, zie iO121) het meest recente is. De tournee ter promotie van dit album voerde de band naar diverse plaatsen in Europa waar de opnamen zijn gemaakt die de basis vormen voor dit livealbum. Zeven van de twaalf tracks zijn afkomstig van de laatste drie studioalbums; de overige zijn oude bekenden, zoals Les Morts Dansant, How Far Jerusalem, Vigilante, All England’s Eyes en afsluiter Kingdom Of Madness, afkomstig van het gelijknamige debuutalbum (1978). Tot mijn niet geringe verbazing weet zanger Bob Catley zich met techniek en echo’s heel behoorlijk te handhaven, zij het wat krassend, licht forcerend en met het wat korter aanhouden van de langere noten. Voeg daarbij de routine van de heren Clarkin, bassist Al Barrow, drummer Harry James, toetsenist Mark Stanway en de uitstekende geluidskwaliteit en je krijgt een dosis pomprock van hoog niveau, waarmee de band twintig jaar geleden ook prima voor de dag zou zijn gekomen. Clarkin speelt wat meer solo’s en draagt zo bij tot meer rust voor Catleys stem. De koortjes in de refreinen zijn zo verbluffend goed, dat het er de schijn van heeft dat die niet live werden geproduceerd. Hoe dan ook, Magnum is op weg naar het 45-jarige jubileum en het lijkt er op dat het vijftal dat met gemak zal halen. Voor deze liveregistratie, maar liefst zeven jaar na Wings Of Heaven Live, hoeven de heren zich allerminst te schamen, want ze leveren een uitstekende prestatie. Rock on, guys!