EPICON

GLOBUS (2006)
GLOBUS - EPICON

Via het nummer Orchard Of Mines van het Asia-album Phoenix (2008), stuitte ik op de naam Jeffrey Fayman. Hij bleek samen met Yoav Goren onder de naam Globus in 2006 het fraaie album Epicon gemaakt te hebben. Het album met veertien tracks, opgenomen met een keur aan artiesten en een groot orkest, zou je kunnen karakteriseren als epic rock. Beide heren hebben hun sporen ruimschoots verdiend in het componeren van filmmuziek voor onder meer Spiderman II, Kingdom Of Heaven en The Da Vinci Code. De opdracht luidde nu om een breder publiek te interesseren voor orkestrale muziek. Het album werd in juli 2006 in de Grand Hall van Wembley live uitgevoerd. Van dit concert is een DVD uitgebracht. De muziek varieert van een Era-meets-Epica-achtige atmosfeer tot melodieuze popmuziek, waarin soms zelfs wereldmuziek is verweven. In het prachtige nummer Mighty Rivers Run is Anneke van Giersbergen te horen, terwijl diverse andere tracks worden vertolkt door Dann P. als vocalist. Met hier en daar een verwijzing naar onder meer Within Temptation gaat Spiritus Khayyam in oosterse richting met zangeres Shadia. De meeste nummers bevatten orkestraties en koorzang die de muziek tot een bombastisch, maar uiterst smaakvol geheel maken. Aan artiesten als drummer Gregg Bisonette kun je aflezen dat men qua kwaliteit niets aan het toeval heeft overgelaten.

Na beluistering van Epicon werd me duidelijk hoeveel bands met name uit de (gothic)metalhoek zich laten inspireren door dit type filmmuziek. Beter een late recensie dan geen, want dit album verdient zeker de aandacht van onze lezers!