END OF AN ERA

NIGHTWISH (2006)
NIGHTWISH - END OF AN ERA

The End Of An Era van de Finse band Nightwish markeert inderdaad het einde van het tijdperk met zangeres Tanja Turunen. Zij was tot dan het boegbeeld van het symfonische gothicmetalgenre. Wat een fabelachtig concert is dit en wat een apotheose van de laatste succesvolle tournee door onder meer Europa en Zuid-Amerika! De 5.1 en de stereo geluidskwaliteit zijn voortreffelijk, de band is uitstekend op dreef en het optreden is gelardeerd met een prima lichtshow en knallend, verblindend vuurwerk. Het concert doet het uitverkochte huis in Helsinki alle eer aan. Naast de vele bekende nummers - maar liefst achttien in totaal - waaronder Wishmaster, Sleeping Sun, Wish I Had An Angel, Phantom Of The Opera en Kinslayer, is de speciale verrassing het gastoptreden van de Amerikaanse Indiaan John Two-Hawks. De vele camera's hebben de show met de diverse verkleedpartijen van Tarja vlijmscherp vastgelegd. Ook daarin volop variatie al word ik soms een beetje kriegel van al die flitsende beelden en dat supersnelle in- en uitzoomen. De dvd wordt gecompleteerd met een fotogalerij en en aardige toerdocumentaire, waaruit duidelijk blijkt dat de bandleden niet echt van wachttijden, vliegreizen en luchthavens houden. Hoewel Tarja Turunen het heel goed heeft gedaan bij Nightwish en altijd een mooie verschijning was, ben ik ervan overtuigd dat toetsenman Tuomas Holopainen, bassist Marco Hietala, gitarist Emppu Vuorinen en drummer Jukka Nevalainen met hun aanstaande nieuwe album opnieuw roem zullen oogsten. En er komt vast en zeker een fantastische zangeres om Tarja te vervangen. Zou Floor Jansen (Epica) al hebben gesolliciteerd..? Voorlopig kunnen we ruim genieten van dit laatste avondmaal met Tarja Turunen. Dit juweeltje is ook verkrijgbaar als dubbel-cd.