EMBRACE THE STORM

STREAM OF PASSION (2005)
STREAM OF PASSION - EMBRACE THE STORM

Arjen Lucassen (Ayreon, Star One) heeft niet lang stilgezeten na het indrukwekkende dubbelalbum The Human Equation. In zijn zoektocht naar nieuw talent vond hij Marcela Bovio, de van origine Mexicaanse zangeres van de groep Elfonia. In haar zag Lucassen de mogelijkheid om een album te maken, maar tegelijkertijd ook een band te formeren, waarmee hij zou kunnen gaan optreden. Dat werd Stream Of Passion waarin behalve Lucassen en zangeres-violiste Bovio, ook pianist Alejandro Millán is vertegenwoordigd, die beiden de kern vormden van Elfonia. Verder de sterk door Lucassen beïnvloede sologitariste Lori Linstruth en twee talenten van de Rock Academie Tilburg, namelijk bassist John van Stratum en drummer Davy Mickers. De laatste excelleert direct al in het nummer Spellbound op het debuutalbum Embrace The Storm. Hij roffelt lekker in een nummer met een niet zo gemakkelijk ritme dat wat oosters aandoet, maar dat ook in een moderne uitvoering op het eerste album van Renaissance had kunnen staan. Marcela laat er ook geen twijfel over bestaan dat zij tot de topzangeressen in het genre behoort. In de overige elf tracks wordt duidelijk dat heel veel aandacht is besteed aan melodieën en zanglijnen en niet zozeer aan het etaleren van de vakbekwaamheid van de muzikanten. Hoewel Ayreon wel doorsijpelt in de muziek van Stream Of Passion, vormt toch vooral Marcela's stem de rode draad op deze cd. In Passion zijn duidelijk latin-invloeden hoorbaar en is het strijkje een fraaie aanvulling op de gitaarriffs. Deceiver is een wat strakker rocknummer, maar ook voorzien van mooie, rustige passages en Marcela's vioolspel. Wat slepender zijn I'll Keep On Dreaming en Open Your Eyes met ondersteuning van de cello. Lieflijk en toch dreigend naar het einde klinkt Haunted, terwijl Wherever You Are een heerlijke Ayreon-riff bevat met Bovio's kopstem als contrast op een bijna akoestische achtergrond. De titeltrack bevat lekker gitaarwerk en een sublieme melodie, gevolgd door het mooie, deels akoestische Breathing en Out In The Real World, waarin rock weer wat meer overheerst. Nostalgia biedt Bovio optimale ruimte voor haar Spaanse zang met nagenoeg alleen de piano van Millán als begeleiding. Calliopeia begint en eindigt met ijle pianoklanken met daartussen een bombastisch stuk muziek, zoals we dat van Ayreon kennen. De bonus-dvd bevat aardige onderwerpen, zoals onder meer Marcela Bovio die vertelt hoe het allemaal begon, opnamen van 'behind the scenes', een videoclip van Passion en de demo's van alle nummers. Ook deze dvd is een prima productie, al had naar mijn smaak de echo op Marcella's stem wat minder gemogen.

Aan het schitterende Embrace The Storm zal zeker nog een extra dimensie worden toegevoegd als het live wordt gebracht. De muzikale stijl op dit album is overwegend progrock, dus geen gothic of metal, gedragen door de met ultieme passie zingende Marcela Bovio.