ELEMENTS

SPEAKING TO STONES (2012)
SPEAKING TO STONES

Het duurde bijna zeven jaar voordat de Amerikaanse gitarist Tony Vinci nieuwe muzikanten had gevonden voor de opnamen van zijn meer progressief georiënteerde opvolger van het titelloze debuut uit 2006. Hij vond in toetsenist Anthony Brown een mede-componist en in Fates Warning-drummer Mark Zonder een absolute topper in het genre. Daarnaast horen we bassist en stickspeler − en wat voor een! − Greg Putnam en de formidabele zanger Andy Engberg. Mogelijk herkennen lezers Engberg onder meer van Book Of Reflections. Zijn stem heeft wat weg van Axel Rudi Pell-zanger Johnny Gioeli: breed met power en zowel ‘clean’ als overstuurd, bijzonder degelijk en in de rustige passages met veel gevoel. Terwijl Conny Welen voor de teksten en ook de zanglijnen zorgde, timmerde Vinci samen met Brown een knap stuk werk in elkaar dat zeer indrukwekkend te noemen is. Vergelijkingen met Redemption, Seventh Wonder, Kenziner, Axel Rudi Pell en Dream Theater zijn gemakkelijk te vinden; de laatste vooral ook qua gitaarspel. De vier elementen worden episch uitgebeeld met vooral een hoofdrol voor de gitaar als het om solo’s gaat en als vijfde track een stuk in dezelfde stijl waarin trouwens ook de akoestische gitaar een plek krijgt. De individuele klasse van de muzikanten komt ook heel goed uit de verf in het klassiek aandoende, razendsnelle stukje gespeeld door toetsen, gitaar en bas. Tempowisselingen en lastige, maar fijnbesnaarde overgangen volgen elkaar in hoog tempo op.

Elements van Speaking To Stones bevat bombastische progmetal, die misschien niet vreselijk vernieuwend is, maar wel van een niveau waarvan je warm en enthousiast wordt en dat ver boven het maaiveld uitsteekt.