DOWNFALL

ARK ASCENT (2019)
ARK ASCENT - DOWNFALL

De centrale figuur in Ark Ascent is gitarist, toetsenist en componist Jack Kirby, die alles schreef en veel zelf speelde op Downfall. Naast zanger Rogue Marechal (Shadowkeep) wordt Kirby bijgestaan door bassist Andrea Arcangeli (DGM), drummer Michael Brush (onder anderen Sirenia) en enkele gastmuzikanten. Hoewel je de stijl kunt kenschetsen als progmetal, bevatten de elf tracks op dit album toch veel rustige en prettig wegluisterende passages. Instrumentaal zit het wel goed, want Kirby is een ervaren muzikant en zijn helpers zijn niet de minste met uitzondering van zanger Marechal die met zijn vrij heldere stem in de rustige tracks heel redelijk uit de voeten kan, maar in de wat heftiger stukken niet overtuigend genoeg overkomt. De mooie stukken worden afgewisseld door vinnige duels tussen gitaar en synth en een verbluffend aantal snelle loopjes. De composities zijn soms wat lastig te volgen, maar absoluut met zorg en kennis van zaken samengesteld. Zeker het laatste, ruim dertien minuten durende nummer mag er zijn. Het probleem voor Kirby is dat het, na zoveel jaren met talloze bands die in dit genre opereren, erg lastig is om nog met pakkende of vernieuwende muziek voor de dag te komen. Dat is voor mij dan ook het zwakke punt van Downfall. Het album met een speelduur van vijftig minuten mist een eigen gezicht. De bijgevoegde informatie geeft ook geen aanleiding om te denken dat dit een echt bandalbum is en dat er liveshows zullen volgen. De tijd zal leren of Kirby met deze muziek echt bestaansrecht heeft. Ik heb zo mijn twijfels.