A DIFFERENT POINT OF YOU

ALIAS EYE (2003)
ALIAS EYE - A DIFFERENT POINT OF YOU

A Different Point Of You, de opvolger van Field Of Names (2001) van de Duitse band Alias Eye is een meer ontwikkeld en gedurfder album. Evenals het vorige album zijn de negen songs, die ruim 51 minuten klokken, een meer dan interessante mix van rock, pop, jazz, funk, klassiek en prog. De warme stem van Philip Griffiths, een lagere uitgave van Damian Wilson, beheerst alle nummers en drukt een onmiskenbaar lekker-bij-de-haard-stempel op de muziek. De opening begint met Arabische klanken waarna zware riffs invallen. Die Arabische melodielijnen met onder meer saxofoon worden afgewisseld met zang en messcherpe gitaarsoli. Op Fake The Right en The Usual Routine hoor je een funky inslag met opnieuw een belangrijke rol voor de saxofoon en gitaar. Your Other Way bevat zweverige synths en akoestische gitaar. Het is een rustig popnummer, afwisselend in stijl en ritme en het roept qua samenzang herinneringen aan de vroege Spock's Beard op. In Icarus Unworded beginnen piano en zang; het doet wat aan Gino Vanelli met aardig slidegitaarwerk. Drifting heeft een David Sylvian-achtige sfeer, maar is meer dan een doorsnee ballad. Het meest symfonische nummer heet On The Fringe dat in walstempo begint, maar diverse tempowisselingen bevat en een klassiek tussenstukje. Deze track had door Ton Scherpenzeel (Kayak) geschreven kunnen zijn. Ook The Great Open begint als een lichtvoetig walsje en gaat over in een door wat zwaardere riffs ondersteund progressief stuk muziek dat na een subtiel door piano gedomineerd stukje afsluit met beschaafd gitaargeweld. A Different Point Of You eindigt met een nostalgisch popliedje met contrabas in de sfeer van de jaren dertig en veertig. Kwaliteit staat hoog in het vaandel op dit nieuwe album van Alias Eye; een aanrader voor liefhebbers van melodieuze popmuziek met een knipoog naar symfo en prog.