DIDN'T COME TO DANCE

JUNK FARM (2009)
JUNK FARM - DIDN'T COME TO DANCE

Het Duitse gezelschap Junk Farm onder aanvoering van Benjamin Schippritt, is sinds kort weer een trio met Jens Bachmann op bas en Ulf Stricker op drums, hoewel Didn't Come To Dance nog werd opgenomen met drummer Michael Sticken en toetsenist Berthold FehmerHet album bevat wat jazz-, fusion- en vooral metalinvloeden, maar de uitstekende zang van Schippritt en de prima harmonieën geven de als geheel naar melodieuze hardrock neigende muziek toch een smakelijk populair sausje. Schippritts stem lijkt enigszins op die van Brainstorm-zanger Andy Franck, maar hij heeft er ook nog een mooie, natuurlijke vibratie bij. Het nummer Ted The Mechanic van Deep Purple zou een referentie kunnen zijn. Wellicht op de grens van het iO Pages-kader, maar muzikaal, instrumentaal en ook qua productie - wat een lekker vet geluid! - is het met deze dertien composities best genieten. Te midden van de vooral aanstekende meeswingers hoor je de akoestische tracks Where Are We Going To en Vacation Time, twee rustpunten op dit album. Schippritt houdt van vreemde maatsoorten, want 17/16 en 11/8 zijn geen uitzondering, zoals op het instrumentale nummer Music Police is te horen, maar desondanks is het geheel buitengewoon pakkend. Het veelvuldig gebruikte orgel van Fehmer levert daaraan een prima bijdrage. Het gitaarwerk is zowel technisch als smaakvol met een uitstekende mix, waarin een forse dosis gevoel verpakt zit.

Didn't Come To Dance is een prettig album dat absoluut geen 'Duits geluid' heeft. Oordeel zelf en luister via www.junkfarm.de naar de beschikbare geluidsfragmenten.