THE DIARY

GENTLE STORM (2015)
GENTLE STORM - THE DIARY

Na het weergaloze meesterwerk The Theory Of Everything (2013), ging Arjen Lucassen een samenwerking aan met Anneke van Giersbergen (ex-The Gathering), een van de beste Nederlandse zangeressen. Het resultaat is een origineel dubbelalbum met elf tracks die in twee versies zijn opgenomen. De ‘gentle’ versies zijn overwegend akoestisch en mede daardoor wat sfeervoller en lieflijker. De ‘storm’ versies daarentegen zijn wat steviger, maar desondanks minder heavy dan bijvoorbeeld Star One, of Stream Of Passion waarmee The Diary meer gelijkenissen vertoont. Laatstgenoemde band heeft met Marcela Bovio een uitnemende zangeres die net als Van Giersbergen een warm en snel vibrato in haar stem heeft. Anneke kan als geen ander schakelen tussen kopstem en gewone zangstem en doet dit met grote regelmaat. De orkestraties, zo te horen vaak met echte strijkinstrumenten in combinatie met Annekes kristalheldere stem, maken het geheel minder stormachtig dan je misschien van beide artiesten zou verwachten. In diverse tracks hoor je de karakteristieke zwiepende gitaar van Lucassen. Zijn melodielijnen doen geregeld denken aan Deep Purple, Therion, Blackmore’s Night en vanzelfsprekend aan Ayreon. Er klinken ook vaak invloeden uit de volksmuziek door, zoals in Brightest Light, die zeker in het ‘gentle’ gedeelte geaccentueerd worden door toevoeging van viool of dwarsfluit. Het moet een enorme uitdaging voor Lucassen geweest zijn om op deze wijze te componeren en zich te concentreren op Annekes stem. Het resultaat is melodieuzer dan ooit met gebruik van veel authentieke instrumenten, zoals de Franse hoorn. Vreemd genoeg blijven de Hammond en de Moog achterwege. The Diary is een opvallend hoofdstuk in het dagboek van maestro Lucassen. De grote verrassing is de vaak meerstemmige zang van Anneke die je meer zou verwachten bij popmuziek uit de jaren zestig dan op een album uit 2015. Deze cd bevat uitzonderlijke overgangen, een reeks van vocale hoogstandjes en voldoende ruimte voor schitterende instrumentale stukjes.

Naar mijn mening heeft de muziek echter te weinig met prog of symfo van doen om haar een ‘vette krent’ of ‘tip’ toe te kennen, maar een huzarenstukje is het zeker! The Gentle Storm is, overigens zonder Arjen, live te bewonderen vanaf 26 maart 2015!