DEVIL'S JIGSAW

SPLINTER (2004)
SPLINTER Devil’s Jigsaw

Eerder sprak ik mijn aangename verrassing en waardering uit voor de Nederlandse band Splinter die in 2003 met de ep Reflections de aandacht op zich vestigde. Is Devil's Jigsaw nieuw werk? Ja en nee. Volgens de bijgevoegde informatie betreft het een verzamelalbum van stukken uit de Reflections-periode. Nou, zeg, als dit ‘slechts’ een verzamelalbum is; goedemorgen, wat een binnenkomer! Splinter bestaat uit Ron Hoekstra (zang, gitaar), Menno Broer van Dijk (toetsen, zang), Didier Kerckhoff (sologitaar, zang), Berry Vink (drums, zang) en Marcel Everts (bas, pedalen, zang). De heren speelden al in het voorprogramma van Karmakanic en ze zouden wat mij betreft zo de wereld kunnen intrekken als ’s werelds beste coverband van Spock’s Beard. Het repertoire van deze band zal voor deze mannen geen enkel probleem zijn. Stuk voor stuk beheersen zij hun instrument en wat zou het mooi zijn als dit sprookje nu eens niet verkeerd afliep! Natuurlijk druipt de inspiratiebron er overduidelijk van af en in sommige composities zijn wel heel erg herkenbare breaks en passages te vinden uit de periode van de eerste drie albums van Spock's Beard (1995-1998). Desalniettemin zijn de composities met zorg uitgewerkt en met finesse gespeeld. Daarbij komt dat Hoekstra's zang minder hees is dan die van Neal Morse. Bij hem heb ik ook niet het gevoel dat hij continu tegen zijn grenzen aan zingt. Prachtige prog dus, zoals die idealiter zou moeten klinken: soms gedragen, dan weer slepend, subtiel en frivool of steviger, bombastischer en met orkestrale passages. De overgangen sluiten ook allemaal naadloos op elkaar aan. Dit is geen flauwekul; koesteren deze band! Van de eerder uitgebrachte ep Reflections staan Twist Of Fate en het titelnummer ook op deze ‘verzamelaar’, de andere zes zijn nieuw.