DEMONS AND WIZARDS (1972), heruitgave

URIAH HEEP (2018)
URIAH HEEP - DEMONS AND WIZARDS

In de BMG-serie van luxueuze en zeer complete remasters van de albums van de progressieve hardrockgroep Uriah Heep, kan uiteraard het album Demons And Wizards (1972) niet ontbreken. Andy Pearce remasterde het album subliem. Ook deze cd gaat vergezeld van een alternatieve versie met nummers die grotendeels afkomstig zijn uit de archieven van producer Robert Corich, aangevuld met Home Again To You en Why – die beide niet op het oorspronkelijke album stonden − en aardige extra’s als Proud Words en het Deep Purple-achtige Green Eye. Bassist Paul Newton is dan al vervangen door de veel speelser en prominenter spelende Gary Thain, een Nieuw-Zeelander die daarvoor in de Keef Hartley Band speelde. Drummer Iain Clark is ook niet langer van de partij. Zijn opvolger was Lee Kerslake die decennia lang het powerhouse van de band zou blijken te zijn, terwijl hij gedurende vele jaren vocale en compositorische bijdragen leverde. Twee composities zijn van Kerslake, gitarist Mick Box en zanger David Byron, namelijk het wat simpele All My Life en Traveller In Time, dat men tot op de dag van vandaag nog geregeld live speelt. De overige tracks zijn van Ken Hensley, waaronder de wereldhit Easy Livin’. Gestoken in een schitterende door Roger Dean (Yes, Osibisa, Asia en Greenslade) vervaardigde hoes, is Demons And Wizards wellicht het beste en meest consistente album van de band ooit. Gefocust om de top te bereiken en met nieuw elan door de komst van Kerslake en Thain, hoor je hier een vijftal in grootse vorm. De tempowisselingen en prachtige overgangen in The Spell verraden de progressieve inslag die deze band zeker in die beginperiode had. Circle Of Hands is voor progressieve oren ook een genot om naar te luisteren en behoort tot mijn persoonlijke favorieten. Behalve Hensleys snijdende slidegitaarwerk bevat deze track een finale met een heerlijke climax. Tot mijn verbazing is Circle Of Hands maar weinig live gespeeld na 1973. Er is wel een Duitse Uriah Heep-coverband naar dit nummer genoemd. Het absolute hoogtepunt op cd-2 is de lang uitgesponnen versie van Why, waarin het heerlijke basspel van Thain imponeert. Korte tijd later kreeg Thain echter al last van zijn heroïneverslaving, ging Byron te veel drinken en raakte Hensley verslingerd aan drugs doordat hij onder de druk bezweek. Demons And Wizards is echter een prachtige heruitgave uit 2017 die de roemruchte historie van deze nog altijd optredende band recht doet.