DECIPHER (2001), heruitgave

AFTER FOREVER (2013)
After Forever

Ruim tien jaar na het uitbrengen van Decipher, het tweede album van After Forever, komt het Transmission-label met een prachtige, speciale editie van dit sterke album met zowel bonustracks als een extra cd van de sessies en demo's die daaraan ten grondslag lagen. Het is ontzettend goed om te horen waar de nummers vandaan komen en vooral hoe indrukwekkend er door de band, producer Stephen van Haestregt en Oscar Holleman aan gesleuteld is om tot veel evenwichtiger uitvoeringen te komen van de nummers die op Decipher staan. Dit album maakte After Forever nog met Mark Jansen (Epica) en Lando van Gils in de bezetting. Een meer volwassen geluid en de combinatie van metal, veel sopraanzang, stevige riffs en symfonische arrangementen waren daarvan het resultaat. De klassieker My Pledge Of Allegiance staat onder meer op dit album uit 2001. De oerversies zijn qua zang minder gepolijst, de grunts en shouts zijn wat prominenter aanwezig en de orkestraties zijn wat primitief. Later zijn vooral de zang, de orkestraties en de verdere 'aankleding' toegevoegd of aangepast. Het zijn echter geen uitvoeringen die ik nog erg vaak zal draaien, want de albumversies zijn nu eenmaal veel beter. Een aardige bonus is wel de door Floor Jansen en Damian Wilson gezongen orkestrale versie van Who Wants To Live Forever (Queen) en Wilson is ook te horen in de bonustrack Imperfect Tenses. Ex-leden van de band riepen de fans op om de vergelijkbare editie van het debuutalbum niet te kopen, vanwege het feit dat zij daarvoor geen royalty's zouden krijgen. Het is mij niet bekend of dat ook voor Decipher geldt. In het cd-boekje staat wel een voorwoord van gitarist Sander Gommans evenals een prominente vermelding van iO Pages. Dus zeker voor de fans en liefhebbers die dit album nog niet hadden, is dit een puike toevoeging.