dE-eVolution oF thEorY

SENES, STEVE (2010)
STEVE SENES - dE-eVolution oF thEorY

Steve wie..? Ja, dat zei men destijds ook van Yngwie... Steve Senes won de prestigieuze titel Guitar Superstar van Guitar Player Magazine 2009 en komt nu met het door hem gecomponeerde, gespeelde, geprogrammeerde, gemixte en geproduceerde debuut dE-eVolution oF thEorY. Twaalf tracks vol met fabuleus gitaarwerk, maar anders dan Yngwie Malmsteen en George Bellas liggen de wortels van deze autodidact in de rockmuziek en aanverwante stijlen, en niet bij de klassieke meesters. Een track als Ruth mixt het jarenzestiggevoel met de 'twin guitars' van Wishbone Ash, terwijl Cop Show meer op funk is georiënteerd en een heerlijke 'groove' bevat. Het volle geluid van zijn ESP-gitaren heerst van begint tot eind, maar ook de andere instrumenten - vooral de bas in Colussus - het slagwerk en de toetsen zijn dik in orde. Rock en country fuseren in High & Mighty en het rustpunt heet Angel: een akoestische gitaar en een 'orkest' van slepende, elektrische gitaren. Erg aardiig gedaan. Dat Senes ook met metal uit de voeten kan, bewijst hij op Jam Bomb. Lekker oubollig en bijna reggae-achtig klinkt Mare Tranquillitatis. Het sluitstuk The Afterglow is juist geen vuurwerk, maar bijna ambient: Senes solo op een elektrische gitaar in een zeer atmosferisch stuk. De man kan niet alleen razendsnel langs de hals omhoog en omlaag, maar weet ook gedoseerd te soleren. Doordat hij verschillende stijlen en geluiden hanteert, is het gevaar van verveling veel minder aanwezig al blijft het natuurlijk een gitaargedomineerd instrumentaal album. Progressieve rock? Nee, niet echt, maar wel zeer smakelijk voer voor gitaarliefhebbers!