DARK PASSION PLAY

NIGHTWISH (2007)
NIGHTWISH - DARK PASSION PLAY

Het ontslag van zangeres en frontvrouw Tarja Turunen op het momenet dat Nightwish bezig was de wereld te veroveren, was een gewaagde operatie. Na lang wachten werd de Zweedse Anette Olzon aangekondigd als de nieuwe zangeres. De verwachtingen - ook die van mij - waren hooggespannen. Dark Passion Play is een superlang album en de eerste verrassing van de Finnen, want het duurt ruim 75 minuten, langer dan men ooit een cd uitbracht. Het imposante openingsnummer zit vol variatie en contrasten: van mierzoet tot uiterst krachtig ondersteund door shouts van bassist-zanger Marco Hietala. De redelijk goede zang van Olzon, die een wat scherpere en meer popachtige stem heeft dan Turunen, schiet toch te kort als ze de kopstem gebruikt, terwijl heel veel achtergrondkoortjes voor dit album zijn uitbesteed. De bombastische klanken van het orkest en de stevige riffs van Emo 'Emppu' Vuorinen wisselen elkaar af. Ook het tweede nummer is in deze stijl en de single Amaranth is net als For The Heart I Once Had een AOR-achtig melodieus nummer met een knipoog naar NemoHamerende metal is te horen in Cadence Of Her Last Breath met een wat eentonige melodie. De schreeuwerige zang van Hietala vormen een schril contrast met Master Passion Greed, een lieflijke ballad waarin de klarinet naast de leadgitaar een hoofdrol vervult. De melodielijnen in nummers als Eva, Sahara en 7 Days To The Wolves zijn soms zeer herkenbaar, soms ook minder voor de hand liggend, maar dan wel dreunend en nogal zeurderig. Dat Hietala ook mooi kan zingen, bewijst hij in het sfeervolle semi-akoestische nummer The Islander. De track Last Of The Wilds In de stijl van Over The HillsMeadows Of Heaven is het sluitstuk, een mooie rustige track met een hoog folkgehalte, maar aan het einde wat minder ingetogen door de inzet van koor en orkest.

Hoewel Dark Passion Play al dubbel platina is in Finland en ook goed lijkt te scoren in Amerika, kan ik er eerlijk gezegd niet echt enthousiast over zijn. De limited edition bevat een bonus-cd met daarop het integrale album instrumentaal.