DARK GREEN GLOW

ISSUN (2019)
ISSUN - DARK GREEN GLOW

Issun is een Duits kwartet dat met Dark Green Glow zijn debuutalbum uitbrengt. Het verhaal, een horror-story, speelt zich af in een mysterieus groen en gloeiend bos. De teksten en de muziek zijn geschreven door zanger-toetsenist Tobias Schröder die naast de orkestrale arrangementen ook veelvuldig piano speelt. Vreemd genoeg staat als gitarist van Issun Markus Offenberg vermeld, terwijl alle gitaarpartijen werden gespeeld en opgenomen in de studio van Martin Schnella. De tien tracks hebben een gezamenlijke lengte van zo’n zeventig minuten, dus waar voor je geld als het om de tijdsduur gaat. Er valt best veel te genieten op dit album. Het bevat onder meer prachtige, gevoelige bijna pop-achtige stukjes, deels instrumentaal, deels met fraaie sensuele zang van Schröder. Behalve stukken die ook wereldmuziekachtige percussie bevatten, zoals Twilight Forest en Jessica, zijn er ook veel passages waarbij Schröder tot het uiterste gaat met zijn vrij schelle stem. Die klinkt dan heel geforceerd en geknepen, maar vrijwel steeds zuiver. Echt mooi kan ik dat overigens niet noemen en ik haakte dan ook af op het moment dat zijn zang op schreeuwen begon te lijken, ook al past dat bij de passie waarmee hij zingt en bij de teneur van het verhaal. Echter, zonder al die schelle uithalen had ik dit album een dikke tip gegeven, want kwalitatief zijn de composities, instrumentbeheersing en productie uitstekend. Qua stijl komt de muziek aardig in de buurt van bands als Blind Ego en Sylvan. Het is zeker prog te noemen die neigt naar metal, maar wel gedoseerd. Komend jaar hoopt de band het album te gaan promoten. Ik ben benieuwd hoe lang Schröders stem het uithoudt!